Výtvarná výchova online? Edukátoři galerií a vzdělávacích platforem nabízí inspirace pro tvoření doma
Hodiny výtvarky nemusí probíhat stylem „nakresli zážitky z léta“. Výuka uměním si našla cestu i do českých škol a edukačních oddělení. Jak ale vzdělávat uměním online?
Edukátoři ze zavřených galerií a muzeí přesunuli svoji činnost, stejně jako pedagogové, do online prostředí a připravují materiály, výzvy a tvořivé úkoly pro menší i starší děti. Do proudu takových aktivit se zapojil i tým Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Jejich online platformu Bez názvu. Nedatováno. podporující koncept vzdělávání uměním představila pedagožka a metodička Petra Šobáňová společně s ilustrátorkou a animátorkou Pavlou Baštanovou, které projektu dávají metodickou a vizuální podobu.
Online podpora má podobu eduklipů či metodických listů pro školní, volnočasové i domácí vzdělávání. Oproti galerijním projektům se nevážou k jednotlivým výstavám, ale na pojetí výchovy uměním. Ve svých eduklipech tematizují jak vztah umění a skutečnosti, tak třeba i to, kdo umění tvoří nebo se zaměřují na práci restaurátorů. Tím je jejich obsah nadčasový a univerzální. Podobná východiska měli např. i tvůrci nedávno vydané publikace Proč umění?, která vznikla pod platformou Máš umělecké střevo?
Našim cílem bylo podpořit kvalitní výtvarnou výchovu, která bude zprostředkovávat umění.
Petra Šobáňová
Do online prostředí se přestěhovaly i některé výtvarné kroužky a kurzy. Jak může vypadat online kurz animace přiblížila výtvarnice Markéta Kolářová. Ke svému kurzu Světy budoucnosti doplnila: „Chtěla jsem ukázat dětem, jak vznikají počítačové hry. Ale jako malířka pracuju analogově. Tak jsem propojila digitální a analogový přístup.“ Kolářová je jednou z umělkyň a umělců, kteří spolupracují se Společností pro kreativitu ve vzdělávání. Ta se už deset let zaměřuje na propojování uměleckého a vzdělávacího světa a aktuálně můžete na jejích facebookových stránkách načerpat kreativní nápady na vzdělávací aktivity.
Další tipy na tvořivé aktivity doma z galerií
Národní galerie Praha
Národní galerie Praha razí myšlenku, že umění (být) doma je úplně pro každého! Na sociálních sítích připravuje na svém profilu s názvem Národní galerie dětem každou středu jednu kreativní výzvu. Hledejte odkazy pod hashtagem #uměníbýtdoma
Galerie Rudolfinum
Galerie Rudolfinum taky přesouvá edukačně-relaxační aktivity na sociální sítě. Vzdělávací prostor galerie Artpark se přesunul na Facebook pod hashtag #KLIK. Každou neděli v 15 hodin zveřejňuje edukační tým náplň pro kreativní dílny. Tématem té poslední byla koláž podle českého umělce Richarda Loskota. Zkuste na to KLIKnout.
Moravská galerie v Brně
Moravská galerie v Brně připravuje pro děti program online, kde se můžete pravidelně registrovat na tvořivá Barevná dopoledne a Sobotní ateliéry s galerijními lektory. Hledejte na Facebooku pod hashtagem #moravskagaleriedoma
Tate Gallery
Britská galerie Tate má na svém webu k dispozici podcasty, které by mohly potěšit starší studenty. Všechny jsou uvozeny slovem The Art of… tedy Umění něčeho Můžete si poslechnout např. díly Umění selhání, Umění snění, lásky anebo taky The Art of slow looking, tedy Umění pomalého dívání…. A kdy jindy si užít pomalé dívání na umělecké dílo než teď?
Hledáte tipy a triky na to, jak se s dětmi věnovat výtvarné výchově v domácím prostředí? Ať už jste vyučující, studentka či žák, nábízíme vám zajímavé možnosti teoretické i praktické přípravy. Rozhovory s našimi hosty doplňuje výběr letošních hudebních novinek podle hudebního dramaturga Václava Havelky.
Související
-
Dinosauři i umírání prarodičů – pražská FAMU připravila internetový projekt FAMU dětem
Omezení pohybu kvůli koronaviru pociťují samozřejmě i děti. Pražská Filmová a televizní fakulta AMU pro ně proto vymyslela projekt nazvaný FAMU dětem.
-
I učitelé se musí učit. Výuka na dálku znamená pro naše školy výzvu
Koronavirové prázdniny nastaly nejen žákům, ale také učitelům. Přinášíme pár tipů, jak se v online vzdělávacích nástrojích pro pedagogy zorientovat.
-
Jak učit lépe dějepis v digitální době? Pomůže nová aplikace HistoryLab
Učitelé se mohou zapojit do testování nové aplikace HistoryLab. Jedná se o digitální dílnu, která dává možnost učit dějepis tvořivě a podněcovat u žáků kritické myšlení.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.