Vít Křišťan: Česká jazzová scéna je obrovsky kvalitní, nemám potřebu hledat spolupracovníky jinde
Je to první klavírní koncert, který kdy složil. Třiatřicetiletý jazzový klavírista Vít Křišťan, jeden z největších talentů své generace, odehraje 8. 12. za doprovodu Concept Art Orchestra pod vedením Štěpánky Balcarové ve Studiu 1 Českého rozhlasu kompozici, na níž pracoval dva roky. Nejen o tom, kolik hodin tráví před koncertem cvičením, s Vítem Křišťanem ve Vizitce mluvil Michal Bureš.
Do Základní umělecké školy Gustava Mahlera v Humpolci Vít Křišťan poprvé vstoupil v šesti letech. Babička klavíristka, matka klavíristka, otec bubeník – Vít zkrátka neměl na vybranou. S klavírem se ale brzy spřátelil. „Od začátku mě bavilo vymýšlet si vlastní motivy a skladbičky. Paní učitelka mi je zapisovala, vzpomínám si na jednu, kterou nazvala Trubač,“ usmívá se Křišťan.
Po gymnáziu se Vít Křišťan rozhodl pro studium klavíru na Konzervatoři Jaroslava Ježka, na jejíž multižánrové možnosti a skvělé učitele dodnes nedá dopustit. Jazz pak odešel studovat na akademii do polských Katovic.
„Spolu se Štěpánkou Balcarovou jsme chtěli zjistit, proč to těm Polákům tak hraje. Částečně jsme to rozkryli, zjistili jsme, jakou tradici tam hudba i hudební školství má. Pod vedením Eda Partyky jsme v Polsku začali komponovat a s polskými spolužáky založili kvintet Inner Spaces,“ vzpomíná na dobu, kdy si uvědomil, že jazzová hudba, skládání a improvizace jsou aktivity, bez kterých se jeho život neobejde.
Chtěl jsem najít vlastní hlas
Po vizuálně šedých Katovicích následovalo magisterské studium v barevném Dánsku. „Dánové jsou hodně žánrově otevření a naklonění experimentu. Já potřebu experimentování zpočátku neměl, toužil jsem prostě dobře interpretovat. Chvíli jsem vzhlížel k jednomu jazzmanovi, pak zase k druhému. Až později jsem zjistil, že bych rád našel vlastní výraz. A to se, doufám, povedlo.“
Dnes je Vít Křišťan usazený v České republice, kde působí v celé řadě hudebních projektů. Jak říká, po umělecké stránce mu tu vůbec nic nechybí. „Tuzemská scéna je obrovsky kvalitní, nemám potřebu hledat spolupracovníky jinde,“ říká o svých spoluhráčích, s nimiž si navíc velmi dobře rozumí i lidsky.
Koncertování Křišťan doplňuje učením na HAMU a na Ježkově konzervatoři v Praze i v Brně na JAMU, ve volném čase se věnuje motorovému létání a také meditaci. Nabíjí ho a pomáhá mu udržet nadhled nad hektickým životem.
V současné době směřuje většinu energie do přípravy pódiové prezentace svého prvního klavírního koncertu. K naplnění potřeby dalšího profesního rozvoje, jak o dvouletém komponování pětačtyřicetiminutového a prozatím nejdelšího kusu mluví, je samozřejmě třeba řádně cvičit. Například včera strávil u klavíru sedm hodin.
Jak se liší výuka jazzové hudby v Polsku od výuky v České republice? Jak se mění v životě muzikanta potřeba a nutnost cvičit na klavír a co konkrétně mu dalo studium v Praze na konzervatoři? Poslechněte si celou Vizitku.
Související
-
Vít Křišťan v Jazzotéce: V šestnácti jsem se zbláznil do Billa Evanse
Jaká hudba byla zásadní pro pianistu, skladatele a také pedagoga Víta Křišťana? Čekali byste, že k jeho formativnímu poslechu patřil rap, metal i český hip hop?
-
Jazz Test: Concept Art Orchestra vydali dospělou vánoční desku
Vánoční alba, to je ošemetná kategorie. Těžko se vyhýbat sentimentálnímu kýči. Naštěstí existují výjimky z pravidla. Sledujte Jazz Test vánoční desky Concept Art Orchestra!
-
Concept Art Orchestra a Graz Composers Orchestra: Streamujte koncert mezinárodního big bandu
Poslechněte si záznam říjnového vystoupení sloučeného českého a rakouského jazzového orchestru v pražském klubu Jazz Dock. Diriguje Edward Partyka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.