Vít Křišťan: Česká jazzová scéna je obrovsky kvalitní, nemám potřebu hledat spolupracovníky jinde

26. listopad 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vít Křišťan

Je to první klavírní koncert, který kdy složil. Třiatřicetiletý jazzový klavírista Vít Křišťan, jeden z největších talentů své generace, odehraje 8. 12. za doprovodu Concept Art Orchestra pod vedením Štěpánky Balcarové ve Studiu 1 Českého rozhlasu kompozici, na níž pracoval dva roky. Nejen o tom, kolik hodin tráví před koncertem cvičením, s Vítem Křišťanem ve Vizitce mluvil Michal Bureš.

Do Základní umělecké školy Gustava Mahlera v Humpolci Vít Křišťan poprvé vstoupil v šesti letech. Babička klavíristka, matka klavíristka, otec bubeník – Vít zkrátka neměl na vybranou. S klavírem se ale brzy spřátelil. „Od začátku mě bavilo vymýšlet si vlastní motivy a skladbičky. Paní učitelka mi je zapisovala, vzpomínám si na jednu, kterou nazvala Trubač,“ usmívá se Křišťan.

Pianista Vít Křišťan

Po gymnáziu se Vít Křišťan rozhodl pro studium klavíru na Konzervatoři Jaroslava Ježka, na jejíž multižánrové možnosti a skvělé učitele dodnes nedá dopustit. Jazz pak odešel studovat na akademii do polských Katovic.

Inner Spaces. Zleva: Grzegorz Masłowski, Max Mucha, Štěpánka Balcarová, Vít Křišťan, Luboš Soukup

„Spolu se Štěpánkou Balcarovou jsme chtěli zjistit, proč to těm Polákům tak hraje. Částečně jsme to rozkryli, zjistili jsme, jakou tradici tam hudba i hudební školství má. Pod vedením Eda Partyky jsme v Polsku začali komponovat a s polskými spolužáky založili kvintet Inner Spaces,“ vzpomíná na dobu, kdy si uvědomil, že jazzová hudba, skládání a improvizace jsou aktivity, bez kterých se jeho život neobejde.

Chtěl jsem najít vlastní hlas

Po vizuálně šedých Katovicích následovalo magisterské studium v barevném Dánsku. „Dánové jsou hodně žánrově otevření a naklonění experimentu. Já potřebu experimentování zpočátku neměl, toužil jsem prostě dobře interpretovat. Chvíli jsem vzhlížel k jednomu jazzmanovi, pak zase k druhému. Až později jsem zjistil, že bych rád našel vlastní výraz. A to se, doufám, povedlo.“

Pianista Vít Křišťan

Dnes je Vít Křišťan usazený v České republice, kde působí v celé řadě hudebních projektů. Jak říká, po umělecké stránce mu tu vůbec nic nechybí. „Tuzemská scéna je obrovsky kvalitní, nemám potřebu hledat spolupracovníky jinde,“ říká o svých spoluhráčích, s nimiž si navíc velmi dobře rozumí i lidsky.

Koncertování Křišťan doplňuje učením na HAMU a na Ježkově konzervatoři v Praze i v Brně na JAMU, ve volném čase se věnuje motorovému létání a také meditaci. Nabíjí ho a pomáhá mu udržet nadhled nad hektickým životem.

V současné době směřuje většinu energie do přípravy pódiové prezentace svého prvního klavírního koncertu. K naplnění potřeby dalšího profesního rozvoje, jak o dvouletém komponování pětačtyřicetiminutového a prozatím nejdelšího kusu mluví, je samozřejmě třeba řádně cvičit. Například včera strávil u klavíru sedm hodin.

Jak se liší výuka jazzové hudby v Polsku od výuky v České republice? Jak se mění v životě muzikanta potřeba a nutnost cvičit na klavír a co konkrétně mu dalo studium v Praze na konzervatoři? Poslechněte si celou Vizitku.

Spustit audio

Související