Vít Křišťan v Jazzotéce: V šestnácti jsem se zbláznil do Billa Evanse

Jaká hudba byla zásadní pro pianistu, skladatele a také pedagoga Víta Křišťana? Čekali byste, že k jeho formativnímu poslechu patřil rap, metal i český hip hop? Věřte, že Vít vody lednové Jazzotéky příjemně rozčeřil. Ale nebojte, jazz zcela převládá.

V pořadu Jazzotéka, který vysílá ČRo Jazz každý třetí pátek v měsíci, zve jeho autor Martin Brunner st. do studia etablované i začínající jazzové hudebníky a probírá se s nimi nahrávkami, které oni sami považují za podstatné pro svůj muzikantský vývoj.

Na úvod zazní ukázka ze skladby samotného hosta, Inner Dance ještě z profilového debutu Imprints. Poté Vít Křišťan na dotaz moderátora zrekapituluje stručný životopis, do kterého patří i dětství v Humpolci a tamní ZUŠ.

„Je tam výborná ZUŠka Gustava Mahlera a výborná paní učitelka Hana Punčochářová, která mi dala základy piana,“ vzpomíná muzikant. A můžeme spekulovat, že i díky dobrým zkušenostem s výukou v dětství se stal z Víta Křišťana také pedagog z přesvědčení.

„V Humpolci vznikla i první kapela, ve které jsem působil, taková spíše popová. Ale asi i díky bráchovi, který se učil na saxofon a zajímal o jazz, jsem se k jazzu dostal i já,“ dodává zpovídaný. „Tak to možná vzniklo, díky bratrovu učiteli saxofonu. Protože jinak jsem v Humpolci neměl moc šancí setkat se s jazzem a vlastně s živě hranou muzikou vůbec.“

Na čem dělá... pianista Vít Křišťan

Vít Křišťan

Čas pianisty a skladatele Víta Křišťana se jako u řady jeho kolegů dělí mezi koncerty, učení a psaní nové hudby. Působí momentálně ve velkém množství kapel, často i jako autor, a tak není divu, že nedílnou součástí jeho života je dnes i hledání určitého klidu a životní rovnováhy.

Zřejmě prvním jazzovým hudebníkem, který díky bratrovi Víta zaujal, se stal Stan Getz. V šestnácti ovšem začal Vít jezdit do Prahy na Jazzové dílny a tehdy už pochopitelně získal mnohem větší rozhled.

Svůj „patnáctiletý“ vkus Vít demonstroval skladbou, o které doufá, že „posluchače stanice Český rozhlas Jazz příliš nevyděsí“ – konkrétně Wake Up (1992) z eponymního debutu kalifornské rapmetalové kapely Rage Against The Machine. Netušíme, zda vyděsí či nikoliv, je však vždy dobré rozšířit si obzor, že?

Stejně tak je zajímavé, když v hostově výběru následuje, zřejmě poprvé v historii vysílání stanice ČRo Jazz, snímek – byť zkrácený – hip hopového dua Indy & Wich. „Když jsem po letech kvůli Jazzotéce hledal věci, které jsem v dětství poslouchal, na jednu stranu jsem se tomu usmíval, ale na straně druhé musím říci, že text skladby Síla slova není špatný.“

Vít Křišťan, Oskar Török, Jiří Slavík

Volba hip hopu v souvislosti s jazzem samozřejmě vůbec není mimo. „Já už v tom tehdy slyšel jazzové harmonie. Hiphopeři si ostatně často berou smyčky z jazzových nahrávek,“ vysvětlil Křišťan regulérnost svojí posluchačské cesty.

K úlevě moderátora ovšem následuje již zmíněný Stan Getz. Konkrétně Jobimův evergreen Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars), ve verzi z živého alba Getz Au Go Go (1964) s legendární brazilskou zpěvačkou Astrud Gilberto.

Rozhovor měsíce: Vít Křišťan a jeho české i mezinárodní aktivity

Vít Křišťan

Pianista Vít Křišťan se pustil s vervou do ambiciózního tria s Jaromírem Honzákem a Romanem Víchou, s česko-polským kvintetem Inner Spaces chystá album s Davidem Dorůžkou, spolupracuje s dánskými hudebníky, a překvapivě se pustil také do zpěvu. V Rozhovoru měsíce jej můžete na Euro Jazzu slyšet v premiéře 4.11. ve 14:00.

Co pianisté? Jistě, první Vítovou volbou byl Bill Evans. „Jeho deska Waltz for Debby ze šedesátého druhého roku byla první, kterou jsem opravdu poslouchal kolem dokola. Jak se mi líbil uhlazený zvuk a krásné melodie Stana Getze, tak mě Bill Evans zaujal barvou akordů a bohatostí pianového zvuku. Naprosto jsem se do té desky zbláznil. Tam jsem si tenkrát, v nějakých šestnácti sedmnácti letech, uvědomil, že jazzové piano pro mě bude asi to pravé.“

Pro nás posluchače je každopádně skvělé, že se Vít tehdy zbláznil nejen například do spolužačky, ale i do jazzové ikony.

Na dotaz ohledně fusion, obvyklého mostu rockových fandů k jazzu, zareagoval Křišťan odmítavě: „Přiznám se, že to mě tenkrát moc neoslovilo. Oslovil mě spíše jazz akustický a hodně jsem se zajímal o samotné piano v akustickém jazzu.“

Pochopitelně dojde na řadu dalších zajímavých témat a spoustu dobré muziky, ale více prozrazovat nebudeme. Nenechejte si ujít Jazzotéku s Vítem Křišťanem, jejíž premiéra proběhne v pátek 19. ledna od 14:00 hodin.

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.