Vilém Mrštík: Pohádka máje. Lubomíra Sonková a Jiří Štěpnička v idylickém příběhu o lásce

1. květen 2025

Poslechněte si idylický příběh lásky městského studenta Ríši a hajného dcery Helenky zasazený do kouzelné krajiny moravského venkova, kde v hlavních rolích excelují Lubomíra Sonková a Jiří Štěpnička. Poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Dramatizace: Dalibor Chalupa
Scénická hudba: Vladimír Werner
Hudbu řídí: Vladimír Werner
Textař: Jan Tůma
Osoby a obsazení: Helenka (Lubomíra Sonková), Ríša + Svědomí (Jiří Štěpnička), farář (Ladislav Lakomý), revírník (Arnošt Navrátil), Marta (Naďa Chmelařová), Cilka (Marcela Dürrová), poštmistrová (Helena Trýbová), otec (Mirko Matoušek), matka (Olga Hauková), JUC Peka (Jaroslav Kaňkovský), paní (Dagmar Pistorová)
Režie: Jan Tůma
Natočeno: 1973
Natočeno v brněnském studiu Českého rozhlasu.

„Lehounká jak peří sechvěla se na přistavenou lavičku, a kdo na ni pohlédnul, cítil, že samo nebe seslalo v ní na zem jednu z nejčistších svých bytostí,“ popisuje Vilém Mrštík Helenku. Ríša dopadá o poznání hůře: „Mnoho pil, mnoho jedl, pozdě ráno vstával, pozdě chodil spat, po šest dní si hověl, sedmý den odpočíval.“

Příběh této dvojice je zasazen do 70. let 19. století a začíná návštěvou jedenadvacetiletého studenta práv v Ostrovačicích u Brna, v místě, ve kterém vyrůstal a kde je jeho strýc farářem. V Ostrovačicích se právě koná bál, na němž se Richard, všemi zvaný Ríša, seznámí s šestnáctiletou Helenkou, dcerou revírníka.

Ríša byl povolán ke svému strýci, aby opustil hříšné svody velkoměsta a vrátil se ke studiu. Nedobrovolný pobyt na venkově však na něj nemá velký vliv a i seznámení s Hlenkou bere z počátku jako příjemné rozptýlení. 

Pohádka máje, která je považována za první velké literární dílo Viléma Mrštíka, vycházela na pokračování v časopise Světozor od listopadu 1891 do srpna 1892. Knižní verze z roku 1897 je z hlediska úpravy považována za první moderní českou knihu.

Kompletní výtvarnou stránku tehdy řešila Zdenka Braunerová. Nakladateli Šimáčkovi Mrštík napsal: „Při pohádce máje nestarám se o děj, nevnucuju ho, děj se podlévá pod ní a obrazy plovou: děj plyne sám sebou z psychologického rozboru dvou dospělých lidí.“

Je zajímavé, že autor původně chtěl své dílo odpoetizovat a vylíčil hlavní hrdiny po letech tak, že z Ríši se stane milý venkovský právník a Helenka je vykreslena jako korpulentní dáma. Takový závěr však vyvolal u čtenářů protesty a musel být přepsán.

Idylická stylizace románu si získala srdce čtenářů, ale stala se předmětem výhrad nastupující moderní české kritiky. F. X. Šalda odmítl impresionismus Pohádky máje a Mrštíka zařadil do překonané vývojové fáze literatury. Naivistické kouzlo Pohádky máje se ale navzdory kritickým odsudkům s časem nevytratilo.

Největší obnovenou vlnu zájmu o Helenku a Ríšu přinesl film Otakara Vávry z roku 1940 s Natašou Gollovou a Svatoplukem Benešem v hlavních rolích. Pro Český rozhlas Pohádku máje zdramatizoval Dalibor Chalupa, v roce 1958 vznikla v brněnském studiu na základě jeho scénáře více než dvouhodinová adaptace Olgy Zezulové. O patnáct let později sáhl po textu režisér Jan Tůma a jeho inscenaci z roku 1973 nabízíme k poslechu.

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Renata Venclová
Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Nejnovější hry a četba

    E-shop Českého rozhlasu

    Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

    Václav Žmolík, moderátor

    tajuplny_ostrov.jpg

    Tajuplný ostrov

    Koupit

    Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.