Edgar Wallace, Eduard Fiker a další autoři detektivek v Povídce na Vltavě
Napětí a dobrodružství, rafinovanost zločinců i umíněná houževnatost strážců zákona – detektivní příběhy mají velký kalibr přitažlivosti už od samých počátků tohoto žánru. V našem výběru si tentokrát připomeneme některé starší autory, které už možná současný čtenář ani nezná. Poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Účinkuje: Michal Bumbálek
Překlad: Eva Outratová
Připravila: Eva Lenartová
Režie: Michal Bureš
Natočeno: 2020
Robert Eustace, Edgar Jepson: Čajový lístek
Účinkuje: Petr Halberstadt
Překlad: Eva Outratová
Připravila: Eva Lenartová
Režie: Michal Bureš
Natočeno: 2020
Edgar Wallace: Honba za pokladem
Účinkuje: David Viktora
Překlad: Eva Outratová
Připravila: Eva Lenartová
Režie: Peter Gábor
Natočeno: 2020
Victor Lorenz Whitechurch: Obraz sira Gilberta Murella
Účinkuje: Vít Roleček
Překlad: Eva Outratová
Připravila: Eva Lenartová
Režie: Tomáš Jirman
Natočeno: 2020
Henry: Hlas trouby
Účinkuje: Karel Höger
Překlad: A. J. Šťastný
Režie: Josef Červinka
Natočeno: 1975
František Gel: Opilý kocour
Účinkuje: Jan Dvořák
Režie: Lubomír Koníř
Natočeno: 2012
Eduard Fiker: Žlutý kámen
Účinkují: Petr Oliva, Miroslav Táborský a Michal Novotný
Dramatizace: Hynek Pekárek
Režie: Vladimír Gromov
Natočeno: 2011
Jacques Futrelle: Záhada tajemné zbraně
Povídka Záhada tajemné zbraně je důkazem, že se holmesovská škola dostala i do Ameriky. Typ detektiva vědce Jacques Futrelle dovedl ad absurdum v postavě profesora Dusena zvaného Myslící stroj, výkonného vědce typu 19. století s dlouhým přívěskem akademických poct. Tento živý předchůdce kybernetických strojů se objevil poprvé v roce 1906 a jeho dobrodružství, či spíše varietní kousky jeho „neúprosné logiky“, zaplnily dvě sbírky povídek: „Myslící stroj“ a „Myslící stroj řeší případ“.
O dalších se už svět nedoví, neboť zmizely v rukopise spolu s Jacquesem Futrellem na dně oceánu při zkáze Titanicu. Příběhy s Myslícím strojem mají tu výhodu, že nemůže-li je po více než stoletém odstupu někdo číst vážně, může je vždy ocenit jako karikaturu.
Robert Eustace, Edgar Jepson: Čajový lístek
Povídka je nezvyklá námětem a realistická zpracováním. V roce 1925, kdy vyšla, byl výjimečný i její amatérský detektiv – energická dcera oběti a snoubenka obviněného. Jedna z prvních žen v této úloze. Povídka je svým způsobem jedinečná i proto, že spolupráce dvou téměř neznámých autorů byla jen příležitostná, napsali spolu pouze tuto jedinou povídku.
Robert Eustace byl o celou generaci starší než jeho kolega a pravděpodobně byl ke spolupráci přizván jako „vědecký poradce“. Není jistě bez zajímavosti, že koncem 20. let se stal také spolupracovníkem slavné Dorothy L. Sayersové. Prozradit můžeme, že tentokrát se bude vyšetřovat smrt v parní lázni.
Edgar Wallace: Honba za pokladem
Většina ctitelů klasické detektivky jistě zná i jméno Edgara Wallace. Pamatujeme si ho ovšem jako příliš plodného autora, který ve dvacátých a třicátých letech zaplavil trh nenáročným čtivem, jež ke kvalitní detektivce mělo opravdu daleko.
Wallace měl nepochybně hodně bujné fantazie a málo času. I když dostal skvělý nápad, nikdy ho nedotáhl k dokonalosti, valil příběh vpřed jako lokomotiva a s vypracováním zápletky, popisem prostředí či charakterů si příliš hlavu nelámal. Měl však i jinou tvář. Příběhy z „Kriminálního zápisníku J. G. Reedera“ z roku 1926 prokazují nepochybný autorův talent a nechybí jim nic, co dělá detektivní povídku dobrou. A to včetně humoru, přestože i tentokrát půjde o vyšetřování vraždy.
Victor Lorenz Whitechurch: Obraz sira Gilberta Murella
Thorpe Hazell, detektiv, který se zrodil v roce 1912, je naivně přepjatý, není nijak zvlášť inteligentní a je poněkud neohrabaný. Ale má jednu mimořádnou vlastnost – miluje vlaky a o železnici ví úplně všechno. Železniční technika, dobrodružství jízdních řádů, přesné časování v intervalech neměnné rutiny poskytovaly ostatně řadě autorů velmi atraktivní prostředí.
Victor L. Whitechurch si zajistil místo v dějinách detektivky právě tím, že mezi prvními pochopil možnosti specializace a zejména kouzlo vlaků a nádraží. Povídka Obraz sira Gilberta Murella vyšla poprvé ve sbírce „Napínavé příběhy železniční“, v češtině pak v odeonské antologii 21 detektivů v roce 1967. A samozřejmě půjde o vlakovou loupež.
Henry: Hlas trouby
Pachatele loupežné vraždy známe od začátku, stejně jako detektiva, který zločin v New Yorku vyšetřuje. Přesto to bude napínavé. A také zábavné.
František Gel: Opilý kocour
Osobnost novináře, spisovatele a překladatele Františka Gela je mimo jiné úzce spojena jak s Lidovými novinami čapkovské éry, tak i s Československým rozhlasem. Gelova detektivní povídka s toxikologickou zápletkou „Opilý kocour“ je vůbec první literárním textem, který v lednu roku 1929 tehdy osmadvacetiletý autor s úspěchem publikoval.
Eduard Fiker: Žlutý kámen
Oblíbený autor detektivních příběhu Eduard Fiker patří spolu s Karlem Čapkem a Emilem Vachkem k zakladatelům české detektivky. Přestože původně studoval technický obor, sběhl brzo k lehké múze. Působil jako houslista v divadelních orchestrech. Koncem třicátých let začal publikovat detektivní prózy ovlivněné tehdejší anglickou školou, zvláště spisovatelem Edgarem Wallacem.
Rozhlasová minihra Žlutý kámen vznikla na půdorysu Fikerovy detektivní povídky. Inspektor Skála v ní vyšetřuje neobvyklý případ krádeže vzácného briliantu, k níž vlastně nedošlo. Pachatel však spravedlivému trestu stejně neujde.
Související
-
Detektivky pro čtenáře literatury. Kate Atkinsonová zkoumá ztráty, nálezy i nevratná poškození
„Štěstí nikoho nezajímá. O štěstí nelze napsat knihu,“ řekla britská spisovatelka Kate Atkinsonová v rozhovoru k seriálové adaptaci své řady s detektivem Jacksonem Brodiem.
-
Karel Čapek: Případ s dítětem
Kapitola z knihy Povídky z druhé kapsy. Příběhy nejprve vycházely na pokračování v Lidových novinách, knižně se objevily na pultech v roce 1929.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka