Viditelný svět

18. červen 2008

Spisovatel Mark Slouka (nar. 1958) je syn českých rodičů, kteří po únoru 1948 opustili tehdejší Československo. On sám tedy již tuzemskou politickou situaci poznával zprostředkovaně, vyhmatával ji ze vzpomínek a zápisků. Stal se stopařem minulého světa svých rodičů. A právě o jedné dávné a časem skryté rodinné historii vypráví kniha Viditelný svět.

K podstatě příběhu, k tragickým okolnostem v životě svých rodičů, se Mark Slouka dostává velmi opatrně. Jako by minulost hledal pod hladinou vody, kterou čeří a nechává zklidnit, vždy z hloubky vyloví oblázek nebo jen sebere z povrchu plovoucí dřívko či list. Je zřejmé, že celé vzpomínání se bude točit kolem emigrantů a ztracené vlasti. Je jisté, že středobodem celého díla bude rekonstrukce té části minulosti, kterou každý exulant zanechal za sebou, se vším, co kdysi vybudoval a prožil. Nejprve to vypadá, že půjde o hledání obecnějšího smyslu toho, co všechno lze opustit a co si člověk přenáší sebou a v sobě, co ztrácí s tím, že opouští místa, v nichž vyrůstal a potkával své lásky i své nepřátele. Tomuto nastavení odpovídá první část knihy, pojmenovaná příznačně Nový svět - Vzpomínky.

Zde vstupuje na scénu chlapec, posluchač a pozorovatel (částečně evidentně alter ego autora textu, částečně postava literárně fabulovaná), který v nesoustavných obrazech představuje svět rodičů, kteří v prosinci roku 1942 emigrovali z protektorátních Čech (zde nešťastně a chybně označených jako "okupovaného Československa") a v srdcích si odnášeli bolestnou a krvavou ránu jisté tragédie, k jejímuž plnému obsahu a popisu se autor postupně přibližuje, aby jej plně vylíčil ve druhé části knihy. Před tím je ale čtenář udivován a okouzlován impresionistickým tónem líčení emigrantské rodinné historie. Po časové lince se autor pohybuje velmi volně, občas líčí události dávno před svým narozením, jindy zase okolnosti, s nimiž se setkal až po smrti rodičů. Někdy jsou to odposlechnuté příběhy návštěvníků a rodinných přátel, pak zase to, co bylo možné z útržků zpětně rekonstruovat a dokládat: "Sbíral jsem fakta, jak jsem měl odjakživa ve zvyku, jako dítě, které doufá, že z kousků kůry sestaví dohromady dub." Není to ovšem nezávazné povídání - čtenář je stále k čemusi postrkován, na cosi upozorňován a připravován. Na jakési drama, jež z minulosti stále vdechuje do přítomnosti chlad a obavu.

Jestliže způsob vyprávění Marka Slouky byl výše přirovnáván k vodní hladině, pak kruhy na této slovní ploše se ve svém soustředném komíhání konečně dostávají k jednomu zásadnímu okamžiku, který se v knize "vyloupne" jako její druhá polovina, nazvaná 1942 - Román. Do osudu a vzájemného soužití příštích vypravěčových rodičů, do jejich mladé lásky vstoupil nejen nezpochybnitelný fakt válečného stavu, ale vše bylo navíc zesíleno a konkretizováno okolnostmi atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha. Mladá žena je unesena milostným vztahem k jednomu z atentátníků. Příběh, který je na stránkách Sloukovy knihy budován, dostává napětí a stává se přitažlivým právě proto, že čtenář je z předchozího textu vybaven znalostí, že ona žena se o několik let později stane vypravěčovou matkou, a z historie je známo, že muži, kteří vykonali osudný čin, zemřeli. Rozpřádaná spekulace tak zapadá do známých kulis a zesiluje napětí mezi nemožným a možným, neviditelným, které určovalo viditelné.

Kniha Marka Slouky je zvláštní lehkostí své konstrukce. Právě skrze ni se stává přitažlivou a hlavně čtivou pozvánkou do vzdáleného světa, do stěží zachytitelného kraje pod hladinou vzpomínek a času.

Mark Slouka, Viditelný svět, Paseka, Praha a Litomyšl 2008, překlad: Rudolf Pellar, str. 228.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.