Vídeňská Albertina představuje uměleckou skupinu Modrý jezdec

3. březen 2011

Vídeňská obrazárna Albertina představuje díla umělecké skupiny Modrý jezdec, která na počátku minulého století provokovala svět svým výrazným vyjadřovacím stylem.

Červený a modrý kůň Franze Marka, Fén v zahradě Markových od Paula Klee. Nechybí ani August Macke, Alfred Kubin, Marianne von Werefkin, Alexej von Jawlensky, Gabriele Münter a samozřejmě také několik návrhů obálek almanachu Modrého jezdce od Vasilije Kandinského, jehož výbušné kompozice inspirované experimentální hudbou a folklórem vyvolávaly nejen emoce, ale i kritiku veřejnosti i kolegů.

02273607.jpeg

Výstava s názvem Kresby a akvarely Modrého jezdce ve vídeňské Albertině představuje tvorbu umělců, které fascinovala příroda a zvířata, kteří se proslavili expresivními a lyrickými obrazy v jasných barvách. Patrný je i vliv ruských pohádek či tradičního lidového vyprávění.

02273608.jpeg

Skupina umělců, která se stala jedním z prvních propagátorů avantgardního umění v Evropě, dostala název Modrý jezdec podle almanachu, který vydával Vasilij Kandinský a Franz Marc v Mnichově od roku 1912. Už od svého počátku se sdružení muselo potýkat s kritikou a nepochopením ze strany veřejnosti. Expresivní obrazy umělců si ve své době jen velmi těžko hledaly své kupce.

02273606.jpeg

Skupina stihla během své krátké, tříleté existence uspořádat v Mnichově jen dvě velké výstavy, a to v roce 1911 a 1912. O dva roky později vypukla 1. světová válka, která znamenala definitivní konec Modrého jezdce. Její dva přední členové Franz Marc a August Macke totiž narukovali do armády a na bojišti i zemřeli.

Obrazy, ze kterých je sbírka sestavená, pocházejí z mnichovské galerie Lenbachhaus, která vlastní více než 400 děl umělců skupiny Modrý jezdec díky pozůstalosti Gabriele Münterové, Kandinského dlouholeté životní družky.

Souběžně s výstavou Modrý jezdec si lze v Albertině prohlédnout expozici Roye Lichtensteina – Black & White, která prezentuje umělcovy černobílé kresby vytvořené v letech 1961–1968 doplněné o vybrané černobílé malby ze stejného období.

K vidění je také největší evropská retrospektivní výstava Mela Ramose, významného kalifornského pop-artového umělce při příležitosti jeho 75. narozenin, které oslavil v roce 2010.

Vídeňská Albertina se letos zaměřuje především na klasickou modernu a soudobé umění, a jak řekl její ředitel Klaus Albrecht Schröder, upouští od okázalých projektů, jakými byly loni paralelní výstavy Picassa a Michelangela. Umění starých mistrů budou moci návštěvníci obdivovat příští rok.

autor: zis
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová