V šestnácti jsem z Dostojevského dostal horečky, říká Petr Oslzlý
Ze své knihovny vybírá dramaturg, scenárista a herec Petr Oslzlý. Setkání s knihami napříč prostorem a časem. Připravila Blanka Stárková. Natočeno v roce 2024.
„V šestnácti jsem si vypůjčil Zločin a trest. Jeho čtení mě pohltilo tak, že jsem se od něho nemohl odtrhnout. Upadl jsem do jakéhosi delirického stavu a nakonec dostal vysoké horečky,“ říká Petr Oslzlý. „Když jsme se kolem roku 1977 s režisérem Petrem Scherhauferem začali zabývat možností převést na scénu Bratry Karamazovy, pocítl jsem potřebu proniknout do jeho díla hlouběji. Průvodcem se mi stala studie Michaila Bachtina Dostojevskij umělec, v níž analyzuje geniální dialogičnost Dostojevského próz. Snad proto jsou tak lákavé k divadelnímu zpracování.“
Petr Oslzlý je známý divadelní dramaturg, scenárista, herec a pedagog, v letech 2018 až 2022 působil jako rektor Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. V druhé polovině 80. let také spoluorganizoval tajné bytové semináře Podzemní univerzita a v roce 1989 se stal jedním z organizátorů listopadové stávky divadel a zakládajícím členem Občanského fóra.
Nejposlouchanější
-
Raymond Chandler: Španělská krev. Detektivní případ rafinovaného využití vraždy pro politické účely
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.