V grafickém designu byli Češi vždycky machři. Ať se člověk podíval kamkoliv
České mistrovství ve zmíněném oboru potvrzuje i nový celovečerní dokument Identita: Film o českém grafickém designu, který se vydal na cestu našimi kiny. Jak říká jeden z jeho režisérů Petr Smělík, jde o průlet tím, co krásného jsme tady v posledních stech letech měli a máme. A že toho je opravdu dost!
Poutače, dopravní značky, oblečení, noviny. Díla a dílka grafických designérů máme všude kolem sebe. Koukáme na ně denně, od rána do večera. „Filmem chceme ukázat, že i tahle každodennost může být kultivovaná. A že je důležité ji zas a znova kultivovat a přenášet do světa. Naši designéři to vždycky uměli a umí to i ti současní,“ pochvaluje si režisér snímku.
Závorky u telefonních čísel, turistické značky i folklórní ornamenty
Film tak propojuje slavnou minulost s úspěšnou současností a předpovídá i světlou budoucnost. Vedle sebe se tak ocitají jména jako Ladislav Sutnar, Karel Teige, Zdeněk Zelenka, Aleš Najbrt, Petra Dočekalová či Radek Sidun. Mimochodem: Sutnar vymyslel používání závorek u volaček v telefonních číslech, tedy něco, bez čeho si dneska telefonní seznamy neumíme představit.
Filmem provází Nicholas Lowry, Američan s českými kořeny, vášnivý sběratel českého grafického umění a antikvář z New Yorku. Ve svém typickém tartanovém obleku prochází Prahou, Brnem, Plzní, karlštejnskými lesy nebo jihomoravskými vinnými sklípky a všude nachází stopy práce skvělých grafických designérů. Tedy – občas se taky zamýšlí nad tím, jde-li ještě o grafický design. Tak třeba: můžeme sem zahrnout český fenomén, turistické značky, nebo folklórní ornamenty? „Odpověď občas není jednoduchá, ale těmito pasážemi chceme náš film trochu odlehčit. A taky jsme chtěli navštívit některá možná trochu kuriózní místa a ukázat divákům různé polohy Česka,“ vysvětluje Petr Smělík. O režii snímku se podělil s Kateřinou Mikulcovou.
Rozpohybovaná statika
Využívají přitom dynamický, atraktivní filmový jazyk. Vít Zemčík vytvořil pro potřeby dokumentu na osmdesát animací, kterými rozhýbal původně statická díla předních autorů. „Tyhle animace jsme opatřili promyšleným sounddesignem, což dohromady spolu s komentářem Nicholase Lowryho a dalších osobností je, podle mého soudu, to silné, co náš film může definovat. Záležet jsme si dali i na hudbě. S Martinem Hůlou jsme si posílali střihové sekvence a výslednou cestu jsme hledali společně s ním a Vítem Zemčíkem,“ nechává režisér nahlédnout do zákulisí pečlivé práce na filmu.
Tahle pečlivost se vyplatila. Identita: Film o českém grafickém designu je divácky vstřícným snímkem plným informací i humoru. Spolu s výstavou v Muzeu Kampa a skoro tři kila vážící knihou tak podává ucelenou informaci o odvětví, na které můžeme být jako Češi hrdí.
Související
-
Český design je unikátní. Muchu, Sutnara nebo Teigeho znají po celém světě, říká český Američan
Jeho otec byl Čech, narodil se v Praze v roce 1932, do USA prchl jako sedmiletý. V New Yorku má aukční síň, kde hojně prodává české umění.
-
Kvalitní design je stále mladý, nehledě na stáří, říká ředitelka Designbloku Jana Zielinski
Přehlídka začíná 2. října a potrvá až do 6. říijna. I letos se představí na Pražském hradě a mnoha dalších místech po celém hlavním městě.
-
Grafický design jako tvůrce české národní identity. A oboje jako téma nového cyklu ČT
Jak pomáhá nebo škodí grafický design naší národní identitě? Jak moc je důležitý? A které osobnosti ho u nás i v cizině proslavily?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.