Tracy Letts: Zabiják Joe. Martin Finger v kultovní klasice americké coolness dramatiky

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Finger

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Černočerná komedie, ve které se vražda plánuje stejně chladnokrevně jako výměna staré ledničky. S Martinem Fingerem v titulní roli poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Osoby a obsazení: Chris Smith (Ondřej Rychlý), Sharla Smithová (Petra Špalková), Ansel Smith (Leoš Noha), Vicki Smithová (Šárka Vaculíková) a Joe Cooper (Martin Finger)
Dramaturgie: Renata Venclová
Překlad: Jiří Josek
Hudba: Jakub Kudláč
Režie: Natália Deáková
Natočeno: v roce 2016

Když v roce 1991 dokončil herec Tracy Letts svou první divadelní hru Zabiják Joe, nabídl ji hned několika americkým scénám. A přestože Lettsův dramatický debut netrpí žádnými začátečnickými neduhy, naopak, je to obdivuhodně suverénní černá komedie s výtečnými dialogy a pěti velkými hereckými příležitostmi, žádná z oslovených scén nechtěla Zabijáka Joea uvést. Příběh, který Letts ve hře vypráví, se všem zdál příliš drastický, jazyk vulgární, postavy amorální, cynické nebo zvrácené.

Dvaadvacetiletý drogový dealer Chris Smith potřebuje nutně sehnat 6 000 dolarů, aby mohl splatit dluh. Někam mu zmizelo deset deka kokainu a vypadá to, že jediná další osoba, která o kokainu věděla, je Chrisova matka. A tak se Chris vydá za otcem, který přežívá jako příležitostný automechanik, aby ho získal pro následující plán – najmout si na matku profesionálního zabijáka a pak inkasovat její životní pojistku. Do hry vstupuje Joe Cooper, policista, který provozuje nájemné vraždy jako „vedlejší živnost“. Joe si obyčejně nechává platit předem, ale v tomto případě se rozhodne udělat výjimku a vzít si zálohu – Chrisovu mladší sestru Vicky. Jak už to bývá, všechno, co na začátku vypadá jednoduše, se postupně fatálním způsobem zkomplikuje. Komedie se mění v sociální thriller, který neúprosně spěje k tragickému konci.

Petra Špalková

Když Letts se Zabijákem Joem nikde neuspěl, rozhodl se hru v roce 1993 za pomoci několika spřátelených kolegů uvést ve vlastní produkci. Kritiky měla inscenace smíšené, ale divácký ohlas byl velmi povzbudivý. A nejenom ve Spojených státech, po úspěchu na festivalu experimentálního divadla Fringe Theatre v Edinburghu pro sebe hru i autora objevila Evropa a zařadila si je do nastupujícího proudu tzv. coolness dramatiky. O rok později měl ve Spojených státech premiéru film Quentina Tarantina Pulp fiction a rázem je jasné, jakou poetiku Zabiják Joe předznamenal.

Do českého divadelního prostředí vstoupil Zabiják Joe v roce 1996 zásluhou Činoherního klubu v Praze a je třeba říct, že to byl vstup triumfální. Inscenace režiséra Michala Langa, která se mohla opřít o skvělý překlad Jiřího Joska a výbornou hereckou souhru všech zúčastněných, se v Činoherním klubu s úspěchem hrála do roku 1999, po obnovené premiéře ve Švandově divadle v roce 2003 pak ještě další tři roky.

Rozhlasová inscenace hry vznikla v roce 2016, režie se ujala Natália Deáková a ve studiu se sešli Martin Finger, Petra Špalková, Leoš Noha, Ondřej Rychlý a Šárka Vaculíková.