Tohle je design, děti. Chtěl jsem udělat výstavu, na které se smí na materiály sahat, říká designér Jiří Pelcl. Vchází se do ní ateliérem

2. leden 2022

V pětašedesáti získal Jiří Pelcl Fulbrightovo stipendium a v New Yorku studoval tvorbu nábožensky založené skupiny Shakers, která vytvářela a zprvu jen mezi sebou směňovala kvalitní nábytek. „Je to téma spojené s ekologií, což mě hodně zajímá,“ říká. Ve Vizitce mluvil s Markétou Kaňkovou nejen o své velké brněnské výstavě, ale třeba i o tom, jak před pár lety začal do lidušky chodit na svůj oblíbený akordeon.

Na místo, kde by v budoucnu měla stát budova pražské Vltavské filharmonie, se z oken svého v pořadí devátého ateliéru dívá designér Jiří Pelcl. Ze stavby plánuje pořídit časosběrný fotodokument, prozatím ale v tomhle aťasu vznikají jím navržené předměty. Pelcl patří mezi mezinárodně uznávané designéry, vedl Ateliér architektury a designu na UMPRUM, kde také působil jako rektor, přednášel na zahraničních vysokých školách a jeho práce jsou zastoupeny v řadě světových muzeí. Až do roku 2023 si průřez čtyřiceti lety Pelclovy tvorby mohou prohlédnout návštěvníci nově otevřeného Uměleckoprůmyslového muzea v Brně.

Žádné artefakty na vyleštěných soklech

Výstavu spolu s mladým teoretikem umění Adamem Štěchem a jeho skupinou OKOLO nepostavil chronologicky, ale jako naučnou stezku designovým lesem. Žádné naleštěné sokly s artefakty. Sedm místností je věnovaných materiálům, s nimiž designér dlouhodobě pracuje – dřevu, kovu, plastu, papíru, sklu, porcelánu a textilu.

Výstava Jiří Pelcl Design

Prostor tu dostala také tvorba jeho umělecké skupiny Atika, s níž na konci osmdesátých let navrhoval předměty inspirované městem i přírodou, ovšem zcela podle vlastního vkusu. „Chtěl jsem, aby to byla výstava pro lidi, a možná ještě víc pro děti,“ vysvětluje. „Ke každému materiálu jsme připravili vzorky, takovou hrabárnu pro děti, aby si to mohly osahat. Jsou k dispozici volně, když si někdo strčí kousek do kapsy, nic se nestane.“ Dětem Pelcl věnuje i chystanou knihu Jak se dělá design, kterou vydá taktéž Moravská galerie.

Do výstavy se vchází realistickým ateliérem – dílničkou s knihami, nářadím i počítačovými programy. Pro Pelcla je toto místo klíčové: z papíru, dřeva či jiného „náhražkového“ materiálu si tu vyrábí modely, na kterých zkouší proporce svých nápadů. Jejich šíře je velká: od ikonických skleniček Vicenza, které vyráběla – a možná zase vyrábět bude – firma Crystalex, lžičky v podobě spermie přes křesla a stolky až po knihovny či bytové interiéry.

Výstava Jiří Pelcl Design

Ve své práci designéra tak prakticky využívá i obor, který vystudoval na UMPRUM a na Royal College of Art v Londýně, tedy architekturu a design nábytku. Jak ale ve Vizitce řekl, cesta za designem v jeho případě začala už na postřelmovské základní škole. Tamní učitel výtvarné výchovy od začátku prohluboval jeho výtvarný talent, a když se v deváté třídě lámal chléb, doporučil mu střední školu uměleckých řemesel v Brně.

Tématem rozhovoru byl také rozpor mezi touhou žít udržitelný život a potřebou vyrábět z pozice designéra nové předměty. Možnou cestu Pelcl ukázal na kompostéru z recyklovatelného plastu, jehož hlavní součástí jsou žížaly. „Musíme se snažit dělat věci, které nebudou předměty na jedno použití. Měly by mít přetrvávající materiálovou i vizuální hodnotu.“ Zároveň vyjádřil svůj nesouhlas s označováním leckterého prodávaného předmětu za „designový.“ Podle něj je to jen marketingový tah, jak zvýšit jeho cenu.

Spustit audio

Související