Velké nápady přišly v hospodě při kreslení na ubrousek, říká světový designér Jan Plecháč
Jeho lustry inspirované velkými operními domy mají doma herečka Salma Hayek nebo popový zpěvák Justin Bieber, designér Jan Plecháč ale stojí za řadou dalších zajímavých projektů – dva z nich, instalaci Vášeň a odpočinkovou Designerii, viděli i návštěvníci letošního Designbloku. O nápadech, ale i o udržitelnosti nebo o vlivu muže v černém sportovním autě ve Vizitce mluvil s Markétou Kaňkovou.
Když Jan Plecháč zakládal v roce 2012 se svým spolužákem z UMPRUM Henry Wielgusem designérské studio Jan & Henry, neměl skoro žádné peníze. Přes den tedy dělal komerční zakázky a po večerech seděl se svým parťákem v hospodě v žižkovském Paláci Akropolis nad ubrouskem nebo účtenkou a črtal první „studiové“ nápady. Dařit se jim začalo poměrně záhy. Jak Plecháč ve Vizitce vzpomíná, že „vystřelili jako raketa“.
Navrhli například oblíbené variabilní police Stick System pro dánskou firmu a navzdory nulovým zkušenostem práce se sklem přišla i nabídka od špičkové firmy Lasvit. Na návrh kolekce, z níž vzešla dodnes nejúspěšnější série svítidel The Neverending Glory, měli designéři celkem devět dní. „Inspirovali jsme se pěti lustry operních domů nebo koncertních sálů, ze kterých jsme vzali obrysovou linku, kterou jsme přizpůsobili a nechali vyfouknout do dřevěné formy,“ vysvětluje genezi křehkých lustrů nesoucích otisk Stavovského divadla, milánské La Scaly, moskevského Bolšoj Těatr, pařížského Palais Garnier a newyorské Metropolitní opery.
„Skláři takhle složitý a velký lustr nikdy nefoukali a byla to pro ně výzva, ale všechno si tehdy sedlo a na kolekci je to vidět.“ Úspěch sklidila na přehlídce v Miláně, jeden z lustrů si v Americe osobně vybrala i herečka Salma Hayek a díky článku v lifestylovém médiu Jan Plecháč zjistil, že lustry zdobí i nové sídlo zpěváka Justina Biebera. Výtvorem inspirovaným La Scalou se pak svítí i u Plecháčů doma.
Štafle, které poskytují nadhled
Ve Vizitce mluvil také o trendu trvalé udržitelnosti. Nad tím, jak omezit plýtvání materiálem, prý s kolegou Wielgusem přemýšleli od začátku společné kariéry před osmi lety. A přemýšlí nad ním i nyní na sólo dráze.
Pod „zero waste“ vlivem připravil pro letošní Designblok odpočinkovou zónu Designerii, jejíž podstatu tvořily štafle a květiny. „Nechtěl jsem vyrábět fundus, který přijde vniveč, a na poslední chvíli jsem v rohu studia uviděl štafle. Řekl jsem si, že to je bezva element. Je to sice přízemní produkt, ale poskytuje nadhled, což je něco, co Čechům podle mého názoru trochu chybí.“
S Designérií uspěl, od realizace instalací, jichž v minulosti vytvořil celou řadu, už ale ustupuje. Vadí mu, že efekt takových projektů je krátkodobý. Raději navrhuje interiéry bister, skrz povedený design totiž může pozitivně ovlivnit náladu hostů. V současné době se taky vrací ke staré dobré ruční práci. Kdyby si ve svém novém studiu vše potřebné nevyrobil sám nebo s pomocí přátel, práce by kvůli zcela vytíženým řemeslníkům stála.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.