Svět podle Garpa. Premiéra kultovního románu Johna Irvinga

31. březen 2022

Michal Bumbálek čte z tragikomického bestselleru, v němž jsme všichni jen smrtelné případy. Premiéru uvádíme k 80. narozeninám Johna Irvinga, amerického spisovatele a držitele Oscara za scénář k filmu Pravidla moštárny. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání. Pořad není vhodný pro děti a mladistvé.

Rozhlasová úprava: Ludvík Němec
Účinkuje: Michal Bumbálek
Dramaturgie: Alena Blažejovská
Překlad: Radoslav Nenadál
Režie: Radim Nejedlý
Premiéra: 1. 3. 2022
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu
Pořad není vhodný pro děti a mladistvé.

Když na konci 70. let chodili po kampusech amerických univerzit studenti v tričkách s nápisem POZOR NA SPODNÍHO VÝRA, nešlo o ekologické aktivisty. Odkazovali se tak na největší literární bestseller té doby, román Johna Irvinga Svět podle Garpa. A pokud šlo o některou z univerzit v Massachusetts nebo ve Vermontu, mohli autora nejen slyšet na jeho kurzech tvůrčího psaní, ale vidět jej dokonce i polonahého v místní tělocvičně, kde byl trenérem zápasníků. Od roku 1978 se na něj stály fronty.

Obrovský úspěch Irvingova čtvrtého románu se dal srovnat snad jen se čtenářským třeštěním nad Salingerovou novelou Kdo chytá v žitě o necelých třicet let dříve. Kromě literárních kvalit se o to bezpochyby zasloužila i Irvingova schopnost vystihnout právě ony „spodní víry a spodní výry“ americké společnosti, ze kterých je až dnes hlavní proud: všudypřítomné násilí, především pak sexuální násilí na ženách, feminismus, transsgender problematika, americký sen proměněný v noční můru.

Čtěte také

To vše ale nikoli v hyperkorektní a ideové podobě dnešního literárního kánonu, ale jako mimořádně čtivý a zábavný román, kde rychle se měnící hranice mezi realistickým vyprávěním a absurdní černou groteskou vyvolávají jak smích, tak mrazení v zádech. A že ty hranice bude dnešní čtenář cítit možná jinde, to může knize naopak vdechnout nový život.

Příběh nepříliš úspěšného spisovatele (a zápasníka) T. S. Garpa, který se zarputile a pošetile snaží uchránit svou rodinu před nebezpečími světa, tak vypovídá nejen o době vzniku románu, ale i o té dnešní – právě díky tomu, kolik kdysi stěží uvěřitelných scén románu je dnes každodenní agendou. V tom se podobá – abychom zůstali jen u amerického srovnání – například dílům Josepha Hellera, Kurta Vonneguta, nebo z jiného žánru Williama Gibsona.

Romanopisec je doktor, který se zabývá jen smrtelnými případy.

Garp i jeho tvůrce tuší, že spisovatel má jen omezené, ovšem výhradně svoje metody záchrany. Proto rukou společnou píší: „Když začínám psát román, je to jako když se člověk snaží křísit mrtvé. Nebo přesněji: je to, jako kdyby se člověk snažil všechny udržet navěky při životě. I ty, kteří nakonec musí zemřít. Právě u těch je nejdůležitější je při životě udržet. Romanopisec je totiž doktor, který se zabývá jen smrtelnými případy.“

Román Johna Irvinga Svět podle Garpa pro rozhlas upravil Ludvík Němec a natočil režisér Radim Nejedlý s hercem Michalem Bumbálkem.

Spustit audio

Související

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová