Strach o koryta. V tom je Gogolův Revizor aktuální i dnes, říká režisér Juraj Deák

19. prosinec 2018

Pětiaktová komedie Revizor patří k nejslavnějším a nejuváděnějším hrám ruského prozaika a dramatika Nikolaje Vasiljeviče Gogola. Jako groteskní pohled na elitu zaostávající společnosti ji v Divadle na Vinohradech inscenuje režisér Juraj Deák.

Hejtman malého zapadlého ruského městečka právě obdržel zprávu o tom, že s k nim chystá revizor vydávající se za soukromou osobu. Taková zpráva přirozeně rozruší obyvatele města, kteří kradou a berou úplatky. Strach a hysterie způsobí, že za tohoto revizora je pokládán bezvýznamný úředník Chlestakov. Vychytralý hýřil této situace využije ve svůj prospěch.

Z inscenace Revizor

Nevzdělanost, zkaženost a zkorumpovanost jsou jen některé lidské neřesti, na které Gogol ve své hře Revizor poukazuje. Všechny postavy jsou ovládány strachem a dohromady se mění v panoptikum, které vytváří průřez mocenských elit v různých společenstvích, vysvětluje režisér Juraj Deák.

Téma strachu je ve hře velmi silné. Je až zarážející, s jakou přesností dokázal Gogol vystihnout jednu lidskou vlastnost, a tou je strach o dobré bydlo, dnes bychom řekli strach o koryta. Další hodnotou ukrytou ve hře, je sdělení o člověku, který je schopen uvěřit jakékoli lži, pokud je chytře a šikovně podána. Jeho postavy jsou úžasně lidsky pravdivé. Proto se musí hrát vážně a naplno. Herci v naší inscenaci jednají pravdivě, i když s nadsázkou.
Juraj Deák

Revizor měl premiéru roku 1836 v Petrohradě. Juraj Deak usiluje o to, aby prostředí, ve kterém se inscenace odehrává, vypadalo, že se nachází někde hodně blízko nás.

Šárka Vaculíková a Andrea Černá

Ondřej Brousek, který v inscenaci ztvárňuje Chlestakova, je zároveň autorem hudby. Při skládání se řídil více než dobou a místem, svým pocitem z obsahu hry.

Pořídil jsem si sample cimbálu a hned jsem zatoužil ho v Revizorovi použít. To byl ten prvotní impuls. Režisér Juraj Deák po mě chtěl trochu modernější hudbu. Já toho sice nejsem velkým příznivcem, ale určitě to realizovat jde. Je to jen otázka vkusu, jak jednotlivé styly spojíte.
Ondřej Brousek

Z inscenace Revizor
Spustit audio