Slyšet to pradědeček, zabil by vás! Radikální verze moravské hudby šokuje tradicionalisty

28. červen 2017

Jaký region inspiroval kapelu Dálava, musí hudební recenzenti připomínat nejen v zahraničí.

Americká zpěvačka Julia Ulehla s manželem Aramem Bajakianem, kytaristou Johna Zorna a Lou Reeda, přistupují k moravským písničkám z pozice zahraničních hudebníků se zkušenostmi z rockové a divadelní experimentální scény. To se u pravnučky profesora Vladimíra Úlehly, zakladatele festivalu ve Strážnici, nevylučuje s hlubokou úctou k vlastním kořenům. Možná právě z ní pramení obavy, co novému albu Dálavy The Book of Transfigurations řeknou na Moravě.

Když loni Julia za doprovodu Arama v Ostravě na Czech Music Crossroads dozpívala pár moravských písniček, nastalo ticho: zatímco zcestovalí zahraniční hosté, většinou odborníci, které už jen tak něco nepřekvapí, zůstali doslova opařeni a nad odvážným výkladem tradice neskrývali nadšení, mezi domácím publikem zavládly víceméně rozpaky – s tak radikální verzí Horňácké hudby se ještě nesetkalo. Během brněnského koncertu se pak Julii dokonce dostalo názoru: „Slyšet to pradědeček, zabil by vás.“

Julia trhá celým tělem, zatíná pěsti, gestikuluje, a když sedí, prudce zdvihá nohy a dupe. Zkrátka zpívající avantgardní herečka: nepřepjatá, spíš expresivní, docilující maximálního vyjádření úplně jinak, než moravské zpěvačky stojící povětšinou na místě s rukama v bok. A k tomu artikulovaná americká čeština a klasické operní pozadí, které ji za určitých okolností přimělo v hlase pracovat s druhem patosu na Strážnicku cizorodým.

Lidové písničky si tu předávají z generace na generaci a dědí s nimi i jedinečnost přednesu. Ta je ale Julii s Aramem vzdálená, a tak si ji převádějí do osobní verze, pracující s extrémními zvukovými kontrasty od tiché libozvučnosti do třaskavě frenetické exploze.

Moravská hudba takovým zátěžovým testem před nimi neprošla. Všechny dosavadní domácí pokusy se odehrály na ploše folk-rocku nebo jazzu, snad jen pražská skupina Moberg Ensemble blahé paměti vybočila z normy. A nedávno také Tomáš Kočko, ať už sám nebo s folk-doom-metalovou skupinou Silent Stream of Godless Elegy.

Julia osvětlila situaci, ve které se s Aramem ocitli během konfrontace s nositeli moravských tradic: „Cítím, že starší generace doma naši hudbu tak nějak bere, ale nedá se říct, že by ji vysloveně milovala. Nebo jinak – mají rádi můj zpěv ve chvíli, kdy je sladký a krásný, ale ne když přejdu do agresivnější polohy. Příliš neocenili ani zvuk kytary,

Dálava

Za definicí Dálavy se ale skrývají mnohem složitější vzorce. Nemusíme být tradicionalisté, aby nám bylo zřejmé, že hudební vyznění je zásadně předurčeno minulostí manželské dvojice: Julia s moravskou hudbou navázala těsný kontakt teprve nedávno, při překladu legendární pradědečkovy knihy Živá píseň.

Napevno se rozhodla ji zpívat a Aram se pokusil najít způsob, jak ji zahrát. Hledal pro ni nové zvukové možnosti, aniž by v sobě popřel avantgardního kytaristu a písničky nepřišly o svou duši.

Na debutu Dálava s nimi v roce 2014 hráli newyorští hudebníci z okruhu Johna Zorna, Marka Ribotta a Aramovy kapely Abraxas. Juliina studia etnomuzikologie se zaměřením na moravskou hudbu pak manžele přivedla do kanadského Vancouveru a odtud pocházejí i členové nové Dálavy – osobnosti místní experimentální improvizační scény.

Dvoje housle a marockou loutnu guimbri nahradilo cello, perkuse bubny a se silným vkladem se přidal Tyson Naylor, střídající klavír s akordeonem, syntezátorem a hammondkami. Přibylo tedy snových pasáží, přičemž největší dobrodružství představují Aramovy akustické a elektrické kytary, pracující se zkreslením, noise a originálními harmonickými postupy.

Hned od začátku, se skladbou Ej, na tej skale vysokej, jakoby nám někdo cizí vstoupil do obýváku a jal se přeskupovat nábytek způsobem, jehož smysl nám ale zpočátku uniká. Postupně se k němu ovšem na albu The Book of Transfigurations dobereme.

Nic nevyznívá jako truc strážnické tradici a brzy pochopíme, že to s ní Američané myslí dobře: takhle tu Julií přeloženou lidovou poezii vstřebali. Rockově-avantgardní transkripcí nemaskují bezradnost nebo samoúčelnost, jen nám s ní předkládají své vlastní vnímání textů, melodií a pro ně netypických moravských temp.

Naživo můžete Dálavu ojediněle slyšet na festivalu Colour Meeting, který proběhne od 14. do 15. července v Poličce.

Spustit audio