Síla je ve spolupráci. Pražská UMPRUM zkouší v Miláně zaujmout retrofuturistickou laboratoří
O velkém skoku pražské UMPRUM na světovém žebříčku kvality uměleckých škol mluvil v ArtCafé rektor školy Jindřich Vybíral. Retrofuturistický studentský projekt, kterým se studenti nyní prezentují na milánském Design Weeku, představila kurátorka Lada Hubatová-Vacková.
Kostýmy inspirované devadesát let starou vědeckofantastickou hrou Karla Čapka R.U.R. Robotizovaná retrofuturistická laboratoř plná speciálně vyrobených neonových světélek, madel a kliček, uvnitř které budou sedět studenti ateliéru ilustrace a portrétovat účastníky milánského Design Weeku (9.-16. 4. 2019). Tak bude vypadat prezentace projektu Studiolo Robotico R.U.R., s níž se tým z pražské UMPRUM, složený ze studentů ilustrace, designu, skla, módy a typografie, pokusí v Itálii zaujmout organizátory i návštěvníky.
I letos se UMPRUMce podařilo v rámci velké designweekové politiky vyjednat pro českou instalaci velmi dobré místo hned vedle nejlepší umělecké školy na světě, londýnské Royal College of Art. Český projekt tak má šanci zaujmout podobně jako před dvěma lety. Tehdejší instalace Ephemeral_Eternal se umístila mezi čtyřicítkou nejlepších.
Hlavní téma: Manuální versus digitální práce
Tým z roku 2017 kurátorsky vedla teoretička umění a designu Lada Hubatová-Vacková, a pod svá křídla si vzala i aktuální Studiolo Robotico R.U.R.
„Studenti chtěli pracovat s kontrapunktem, který je v současné době v designové práci stěžejní, tedy manuální versus digitální. Na mně bylo, abych jejich nápadu dala jasnější koncept. Abych našla klíč, jak ho uzpůsobit rychlosti milánského Design Weeku,“ vysvětluje. Pak ji napadlo, že by bylo dobré dostat do projektu téma bratří Čapků - vědeckofantastickou hru R.U.R., pro niž Josef Čapek vymyslel slovo robot. „Robot je v designu klíčové slovo, navíc je to slovo české provenience. I to chceme na zahraniční scéně připomenout,“ dodává.
I účast na mezinárodních akcích, jako je ta milánská, a schopnost upozornit na sebe v konkurenci těch nejlepších světových škol, se UMPRUM počítá k dobru. Za poslední rok se škola posunula o sto míst na žebříčku QS World University Rankings, který od roku 2004 sestavuje britská vzdělávací organizace Quacquarelli Symonds. V seznamu nejlepších uměleckých škol jí nyní patří 51. až 100. místo. O pořadí rozhoduje několik kritérií včetně profesorské reputace a úrovně výuky, přesný princip hodnocení ovšem není jasný ani samotnému rektorovi UMPRUM Jindřichu Vybíralovi.
Potvrdili jsme si, že svou práci děláme dobře
„Mám o tom jen velmi matnou představu. Také my jsme pravidelně oslovováni, vyplňujeme dotazníky ohledně ostatních škol, ale nikdy by nás nenapadlo, že i my budeme takto dobře hodnoceni,“ řekl v ArtCafé. Do letošního hodnocení se podle něj možná promítl i mezinárodní audit, který si škola nechala na vlastní žádost provést. Zcela určitě by pak vliv na vzestup v žebříčku měla mít úspěšná prezentace školy na festivalech v Miláně, Londýně, Eindhovenu nebo v Japonsku, kde se svými kolekcemi nedávno uspěli studenti módní tvorby.
Jindřich Vybíral: Chtěl jsem do dějin českého umění vrátit ignorované osobnosti
Historik umění Jindřich Vybíral na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové vede už více než dvanáct let Katedru teorie a dějin umění. Letos na podzim jej akademický senát zvolil rektorem.
Praktický dopad na školu ale žebříčkový vzestup mít nebude. „Spíš se nám potvrzuje, že svoji práci děláme dobře,“ míní rektor Vybíral. „Pro západní univerzity je umístění důležitější, o to lépe se jim pak jedná se sponzory. Nám se se sponzory obecně jedná dosti špatně,“ dodává.
Do funkce rektora nastoupil Jindřich Vybíral letos v únoru. Primárně by rád podporoval mezioborovou spolupráci, i proto je kolaborativním projektem Studiolo Robotico R.U.R nadšený. Zajímá ho rovněž umělecký výzkum a spolupráce s průmyslovou výrobou, kde by studenti měli hlavně sbírat kreativní zkušenosti, nikoliv působit jen jako levná pracovní síla, která vyrobí to, co si firma vymyslí. Rád by se také zaměřil na udržitelnost materiálů.
„Přemýšlel jsem dlouho, jak se designéři staví k tomu, že stále vznikají nové věci. Vždyť právě designéři jsou ti, kteří nové věci vyrábějí, a tím, že je navrhují krásně, limitují život starých předmětů,“ říká Jindřich Vybíral. Přišel proto s takzvanou Zelenou soutěží. Smyslem soutěže je vybízet designéry, aby se zamysleli nad projektem zlepšujícím, který se ovšem obejde bez nových věcí.
Jak se vyjednává nejlepší výstavní místo na milánském Design Weeku, v čem by měla pražská UMPRUM přidat, co chystá pro veřejnost a jaké jsou další inovační plány nového rektora? Poslechněte si celé ArtCafé. Během vysílání zněly písně britské kapely Fat White Family a také dalších skupin, v nichž její členové působí. Vybíral je Jiří Špičák.
Související
-
Design umí proměnit obyčejný moment ve svátek, říká organizátorka Czech Grand Designu Jana Zielinski
Hosty ArtCafé byly v předvečer předávání cen Czech Grand Design organizátorka akce Jana Zielinski a loňská Grand Designérka Nastassia Aleinikava.
-
Recyklace a móda. Grand designerkou roku je Tereza Rosalie Kladošová
Čtyřiadvacet designérů mělo ve středu šanci získat ocenění Czech Grand Design 2018. Ceny byly předány ve Stavovském divadle v Praze.
-
Jako lidstvo si pod sebou podřezáváme větev, říká profesorka UMPRUM Liběna Rochová
Jako lidstvo si pod sebou podřezáváme větev, říká v Rozhovoru s Veronikou Ruppert Liběna Rochová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.