Sedmé nebe s Jiřím Černým: Kryl, to není jen protest song
Osobní vzpomínky i raritní nahrávky Karla Kryla v Sedmém nebi Jiřího Černého.
„Od roku 1968 jsem si s ním byl tak blízko jako s žádným jiným muzikantem. Dokonce i během těch dvaceti let, kdy nás dělila zadrátovaná hranice. Dvakrát jsem ho navštívil v Mnichově, jednou ve Wiesbadenu a hodně jsme si psali. Já jemu na stroji, on mně většinou tuší, svým krásným písmem absolventa bechyňské keramické průmyslovky,“ vzpomíná v pořadu Jiří Černý. S Krylem si prý poštou vyměňovali i gramofonové desky.
Ukázky z jedné exilové, která je s Krylem spojená a kterou produkoval na počátku osmdesátých let Josef Škvorecký, odhalují v úvodu Sedmého nebe Kryla v nečekané roli swingaře.
Vedle Krylova hlasu zazní i citlivé cover verze jeho písní. „Krylovky se staly podobným lidovým pojmem jako ježkárny nebo šlitrovky. Jen s těmi předělávkami jsou dnes potíže. Při vší úctě k čestným výjimkám, za které považuju hlavně Oskara Petra, Anetu Langerovou a Pavlu Milcovou, už dlouho nacházím nejvíc krylovského hudebního ducha za hranicemi, v polských verzích Karlovy dávné přítelkyně, Antoniny Krzysztońové,“ dodává Jiří Černý.
Související
-
Karel Kryl není jen protest song. Osm desetiletí nezapomenutelného písničkáře a básníka
Připomeňte si s námi skladatele a interpreta, jehož písně posilovaly sebevědomí lidí žijících v totalitním Československu a svojí nadčasovou výpovědí rezonují i dnes.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka