S nadějí i bez ní

02920309.jpeg

V prázdninových týdnech, kdy herci obvykle prchají z měst, bylo v ostravském činoherním studiu živo. Režisér Peter Gábor tam totiž natáčel rozhlasovou adaptaci divadelní hry Tomáše Vůjtka S nadějí i bez ní.

Připomeňme, že za text, který vychází z knižních vzpomínek Josefy Slánské, vdovy po popraveném generálním tajemníkovi strany Rudolfu Slánském, získal Tomáš Vůjtek cenu Alfréda Radoka. A když se scénář po několika peripetiích konečně dočkal realizace v ostravském divadle Komorní scéna Aréna, dostalo se ovací kritiky nejen režiséru Ivanu Krejčímu, ale také představitelce hlavní role Aleně Sasínové-Polarczyk. Na svém kontě má ostravská inscenace Cenu Marka Ravenhilla i letošní nominace na Cenu Alfréda Radoka v kategorii inscenace roku a v kategorii ženský herecký výkon roku. ´

Nápad natočit rozhlasovou hru se ale objevil dávno před uvedením dramatu na divadelní scénu. Jen shodou náhod nakonec divadlo rozhlas předběhlo, ale i vzhledem k tomu, že jde o dva výrazně rozdílné projekty, na prvenství v tomto případě nezáleží.

Rozhlasové pojetí pracuje s dramaturgickou úpravou Evy Lenartové – zatímco na scéně všechno zvládnou tři hlavní postavy a voiceband, v rozhlasovém studiu se sešlo celkem třináct herců. Jedinou herečkou, která z divadelní scény přešla i do studiových prostor, je Alena Sasínová-Polarczyk, jíž Tomáš Vůjtek psal roli Josefy Slánské přímo na tělo. Jejími protihráči se stali David Viktora a Jan Fišar v postavách nepříjemných vyšetřovatelů. V řadě vedlejších rolí uslyší pak posluchači například Tomáše Jirmana, Norberta Lichého, Renátu Klemensovou nebo Vladimíra Poláka.

Bylo mimořádně obtížné najít klíč k převodu divadelních scén, pro něž je důležitý obraz, do výlučně zvukové podoby. Vůjtkův text, jehož příběh se odehrává v širokém časovém rozpětí několika desítek let a je vlastně jakousi učebnicí moderní československé historie, vrší retrospektivní scény kolem dějové osy tvořené výslechem Josefy Slánské.

Peter Gábor s mistryní zvuku Hanou Plecháčkovou hodně pracovali s prostorem a se střídáním dvou hlavních rovin – vnitřního hlasu po všech stránkách tragické hrdinky a reálných situací. V ostravském studiu se ovšem v žádném případě nezrodila realistická historická hra, ale spíš zaskakující dějinný škleb, kterého se od doby, jíž jsme součástí, jistě můžeme kdykoliv dočkat znovu.

Autory scénické hudby dokreslující nejenom osobní drama hlavní hrdinky jsou Marek Hoblík a Peter Gábor.


Účinkují:Alena Sasínová-Polarczyk, David Viktora, Jan Fišar, Tomáš Jirman, Stanislav Šárský, Norbert Lichý, Renáta Klemensová, Zdena Przebindová, Lukáš Červenka, Miroslav Rataj, Anna Cónová a Vladimír Polák

Autor: Tomáš VůjtekRežie: Petera GáborPřipravila: Eva LenartováHudba: Marek Hoblík a Peter Gábor