Rudy Van Gelder: Katedrála a bílý plášť

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03749674.jpeg

V listopadovém Down Beatu tenorsaxofonista Houston Person konstatoval: „Nahrávací inženýr Rudy Van Gelder (1924-2016) nebude mít následovníka. Byl jedinečný!“

*Závěrečný díl třídílné Pocty Rudymu Van Gelderovi vysíláme ve čtvrtek 24. 11. od 9.00. Provázet ho bude nahrávka Touching kvarteta amerického tenorsaxofonisty Erica Alexandera.

Van Gelder původně pracoval jako optik. V roce 1959 si v obývacím pokoji v domě svých rodičů v Hackensacku postavil nahrávací studio. Naštěstí zpočátku spolupracoval s osvíceným producentem společnosti Blue Note Alfredem Lionem. Už tehdy vysokou kvalitou svých nahrávek, začal formulovat zvukový obraz moderního jazzu.

Audiofilové na Van Gelderovi oceňují, že jeho stereofonní záznamy jsou neobyčejně přesné, vyznačují se plasticitou; posluchač při zavřených očích rozeznává nejen rozmístění jednotlivých hudebníků, ale může se stát svědkem jejich interpretace.

Taková byla i vize Rudyho Van Geldera: „Ideálně si přeji, aby posluchač byl spolu se mnou přítomen zrodu hudby.“ Z legendárního Hackensacku se Van Gelder přestěhoval do Engelwoodu v New Jersey, kde vybudoval podle vzoru architekta Franka Lloyda Wrighta svoje katedrální studio.

Při práci chodil v bílém plášti a přístroje obsluhoval v rukavicích. Nahrál tak skvosty, jakými jsou například A Love Supreme, Walkin, Maiden Voyage, Saxophone Colossus nebo Song for my Father.

Poslechněte si také první a druhý díl pořadu o Rudym Van Gelderovi: