Řemeslníci řádí ve Švandově divadle – recenze

13. prosinec 2011

Pod nenápadným názvem Řemeslníci přivádí tým Švandova divadla černou komedii dánské dramatičky Line Knutzonové v režii Daniela Hrbka.

Sbíječka, zbourané zdi, špatně zapojený plyn, jedním slovem rekonstrukce – kdo by tohle neznal. Zkrátka řemeslníci v domě. Lidé zničení duševně i tělesně, místo očekávaného štěstí jim nový dům přináší dennodenně nové stresy. Alice s Manfredem už toho mají plné zuby, řemeslníci se v jejich domě hnízdí už devět měsíců, a stále to nemá konce.

Situace jako vystřižená ze současnosti. Švandovo divadlo znovu sáhlo k severské dramatice. Hra Line Knutzonové je čistokrevná komedie, kypící množstvím humorných situací a hlášek. Jakkoli jí můžeme podsouvat hlubší významy (ať už je to hledání štěstí prostřednictvím materiálního blahobytu či satirické tepání do nejrůznějších podvodnických partiček řemeslníků), nezastíraně tu jde především o to diváka pobavit. Současný text je střižen podle klasické frašky, i když tady nechybí černý humor alá Tarantino. Dialogy jsou čerstvé, zručně napsané. Pro herce je to dobrá rozjezdová dráha k rozehrání jejich komediantského talentu, vedle slovního humoru a množství situačních gagů se dočkáme i doslova akrobatických výkonů.

Na počátku hry jsme konfrontováni s dvěma manželskými páry, z nichž jeden (Filip Čapka a Petra Hřebíčková) zběsile nakupuje a zase prodává nemovitosti v cizině, ten druhý (Kamil Halbich a Klára Cibulková) má představu krásného domu plného značkového nábytku a supermoderních spotřebičů. Totiž, upřímně řečeno, touží po tom Alice, Manfredovi je to jedno, ten by měl ze všeho nejraději klid na houslová cvičení a milování s Alicí.

Ale dům je plný řemeslníků. Je to opravdu povedená partička. Provozují zdánlivě hektickou činnost, střídanou svačinkami, ale dům je v čím dál tím větším rozkladu. Jak se zdá, předák Glen (Marek Pospíchal) si ale z toho nedělá hlavu, je tady od toho, aby rozšafně vysvětloval majitelům, proč to či ono nefunguje a proč je potřeba nikoli stavět, ale zas a znovu bourat. Ze všeho nejvíc připomínají oblíbené večerníčkovské postavičky Pata a Mata.

Kšeftman Beckmann (Robert Jaškow) místo práce stále přebíhá z jedné stavby na druhou a nedá ránu bez piva a cigarety, Karola (Zuzana Onufráková) většinu pracovní doby tráví telefonováním se svými milenci, uhihňaný Půlbrácha (Jaroslav Šmíd) a zarputilý ukrajinský dělník Marek (Tomáš Kobr) jsou exemplární nemehla. Jejich přesné charakteristiky hyperbolizující dobře známé týpky všeumětelů a eskamotérské kousky polechtají bránici diváků.

Ale nejvíce si vychutnáme ústřední dvojici, v níž rozehrávají Kamil Halbich a Klára Cibulková celou plejádu absurdních manželských situací, přehazují si nápady jako ping-pongový míček a doslova nenechají diváky vydechnout. Zdárně jim k tomu sekunduje Daniela Bakerová jako náhle se zjevivší maminka – snobská dáma s dokonalým přehledem o financích.

Neboť se jedná o černou komedii, není tu nouze o hororové momenty. Zkrátka, nepoctiví řemeslníci jsou velmi svérázně zlikvidováni a divák se dočká přímo reklamní kolaudace krásného nového domu. Máte-li chuť nevázaně se pobavit, je to představení právě pro vás.