Řemesla v digitálním věku. Projekt Řeč materiálu bojuje za jejich záchranu

Geometr textil
Geometr textil

V ArtCafé byla řeč o autorském textilu, starých tkalcovských strojích i o předávání léty vypilovaných dovedností. 

Letos v březnu se rozběhl pětiletý mezioborový program Řeč materiálu, na kterém společně pracují Národní památkový ústav, ústav etnologie FF UK a Národní technické muzeum. Tento projekt mapuje tradiční řemeslné technologie a chce tak nejen zachránit kulturní dědictví, ale také inspirovat současný životní styl. I dnes může být totiž řemeslo v módě, jak dokazují i textilní výtvarnice Klára Spišková a Linda Kaplanová, které za svou kolekci Geometr získaly ocenění Czech Grand Design v kategorii Objev roku.

Kombinace tradičních postupů a současného designu

Pro Geometr jsou tradiční postupy klíčové a vychází z nich, ale zároveň se snaží o současný způsob vyjádření.

Podle Lindy Kaplanové nastal nepříjemný zásah do kontinuity řemesel už v době komunismu, kdy se neinvestovalo do nových postupů a technologií. Řemesla tak zaostávala a byla izolovaná od světových novinek. V 90. letech pak české fabriky nemohly obstát v mnohem modernější konkurenci. Dnes je textilní výtvarník ve většině případů odkázán na práci v autorské malodílně a snaží se začlenit alespoň do maloprůmyslu. Geometr textil tak například spolupracuje s jihočeskou rodinnou tkalcovnou.

Národní památkový ústav jako ochránce řemesel

Oživit povědomí o řemeslech chce projekt Řeč materiálu – Národní památkový ústav proto pořizuje dokumentární videa s mistry svých oborů, sepisuje metodiku postupů a pořizuje rozsáhlou fotodokumentaci. Podle Kateřiny Samojské z NPÚ je ale naprosto nejdůležitější živé předávání dovedností a know-how. V rámci projektu Řeč materiálu proto vzniká také sociální platforma, která by měla zprostředkovat i kontakt mezi řemeslníky a zákazníky.

V ArtCafé s Tomášem novotným o stavu řemesel v Česku hovořily Kateřina Samojská z Národního památkového ústavu, Tereza Lišková z Material Times a textilní výtvarnice Linda Kaplanová a Klára Spišková.

Významnou skupinou znalců tradičních řemeslných postupů jsou restaurátoři. Umělecké školy se ale podle Terezy Liškové, šéfredaktorky Material Times, řemeslům nevěnují dostatečně. Vybavení školních dílen bývá často omezené, není k dispozici tolik mistrů, kteří by rozvíjeli zručnost studentů. Klára Spišková doplňuje, že například ve Skandinávii jsou už střední odborné školy vybaveny textilními stroji a studující výborně ovládají postupy při práci s tkalcovskými stroji a stavy. I díky tomu se textilní tvorba v severských zemích značně rozvinula.

Záznam celého ArtCafé včetně příspěvku redakce Radia Wave a hudby Michala Pařízka i najdete zde:

Spustit audio

Související