Módní návrhářství je někde mezi výtvarným uměním a řemeslem, říká Klára Nademlýnská

19. říjen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03727347.jpeg

Uznávaná módní návrhářka Klára Nademlýnská začínala v 19 letech v Paříži. Stále vzpomíná na radu, které se jí tehdy dostalo: „Musíš si vybrat, buď komerční stránku, kde se vydělávají peníze, nebo tu kreativní. A musíš se připravit, že třeba nevyděláš tolik, ale budeš dělat, co Tě baví.“

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Klára Nademlýnská vystudovala Střední školu oděvní v Praze a po ukončení v roce 1988 pracovala do roku 1998 v Paříži jako návrhářka a modelistka střihů. V roce 1994 představila svou první autorskou kolekci a už o čtyři roky později vytvořila vlastní značku. "Paříž pro mě byla vždy inspirací a ještě na škole vzdáleným idolem," vzpomíná. A dodává, že ale tehdejší Paříž a ta dnešní už není to samé a vysvětlila, čím a jak se toto město módy změnilo.

Co je kulturou na poli módního návrhářství? Kdy mluvíme o kultuře v oblékání? V čem je práce návrháře a vznik modelu podobná např. tvorbě hudebního skladatele?


"Zůstala jsem u tradiční krejčoviny, moderní technologie jsou sice velmi nápomocné, ale neoslovily mě. Pro mě jsou stále velmi důležité mít kontakt s papírem, látkou a šitím. Kreativně tedy počítač nepoužívám," odpověděla Klára na dotaz, jestli si ulehčuje práci moderními technologiemi, nebo tvoří klasickou cestou.

Jak si poradit v situaci, kdy velmi nadaný návrhář není obdařen talentem na kreslení? Dá se to naučit, nebo nějakým jiným způsobem přenést tvůrčí myšlenku na papír a směrem k realizaci? Klára zavzpomínala na jeden takový případ, na francouzskou návrhářku, která řešila tento problém, a vysvětlila, jak je důležité mít kvalitní tým a také cit pro materiály. Navíc si prý jde ruku "vykreslit".

Další zajímavou kapitolou Telefonotéky byly skici a jejich často samostatný život. Klára zavzpomínala i na některé výstavy módních skic a kreseb, které navštívila v Paříži. Probraly jsme spolupráci se šperkaři a dalšími uměleckými obory, které jsou s módou spjaty. Klára nás nechala "nahlédnout" do svého ateliéru a popsala cestu jejích nápadů až k výslednému modelu.

A nemohly jsme samozřejmě vynechat roli hudby ve světě módního návrhářství. "Hudba na přehlídku je jedna z nejzásadnějších věcí, protože dovede podtrhnout celou atmosféru kolekce. Věnuje se tomu řada profesionálů, kteří tvoří přímo pro návrháře," uzavírá Klára Nademlýnská.

Čtěte také

autor: Veronika Paroulková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová