Ředitel SOČR Jakub Čížek: Vltavu jsem si jako kluk nahrával na kazety

5. listopad 2019

Všechno, co jste chtěli vědět o Symfonickém orchestru Českého rozhlasu, ale báli jste se zeptat – tak by mohl znít podtitul Vizitky s ředitelem tohoto tělesa Jakubem Čížkem. Rozhovor s ním vedl Daniel Jäger a jeho součástí byla i pozvánka na nadcházející koncert s izraelským kontrabasistou Avishaiem Cohenem.

Profesní cesta ředitele Symfonického orchestru Českého rozhlasu (SOČR) Jakuba Čížka se začala rýsovat už v jeho školních letech. Odmala chodil na klavír a klasická hudba ho bavila nakolik, že si ve čtrnácti začal nahrávat vysílání stanice Vltava na kazety. „Na těch, co mi zůstaly, je hlavně hudba první poloviny 20. století, Janáček nebo Stravinskij. Ale rád jsem měl samozřejmě i Beethovena, Dvořáka nebo Čajkovského,“ řekl ve Vizitce.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

Jakub Čížek brzy seznal, že jeho instrumentální schopnosti na kariéru profesionálního klavíristy nestačí, a tak začal zjišťovat, jaký jiný obor napojený na hudbu se v České republice dá studovat. Zaujal ho tehdy zcela nový program věnovaný hudebnímu managementu, který nabízela Praha i brněnská JAMU. Nakonec byl přijat do moravské metropole. Nástupu na vojnu se vyhnul tím, že si přibral ještě studia na právnické fakultě, pak už se ale armáda začala profesionalizovat. A Jakub Čížek se stal součástí týmu, který organizoval festival Pražský podzim.

Tým to byl malý, a tak se dostal k různorodé práci: od skladby programu až po marketing. „Z té zkušenosti čerpám dodnes, byla to velká škola a měl jsem štěstí, že už ze studií jsem tuto praxi měl,“ podotýká.

Orchestr jako fotbalový tým

Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu je Jakub Čížek propojený od roku 2008, v jeho čele pak stojí pátým rokem. Na to, že by jeho práce byla monotónní, si stěžovat nemůže: pracovní cesty do zahraničí, kde vyjednává hostování umělců nebo účast samotného orchestru, střídá důsledná kancelářská práce spojená s přípravou rozpočtu nebo účast na přípravě dramaturgického plánu.

Čtěte také

V současné době má SOČR, o němž Jakub Čížek dlouhodobě mluví jako o jednom z nejkvalitnějších orchestrů v České republice, sto členů rozdělených do patnácti nástrojových skupin. Jakub Čížek fungování tělesa připodobňuje k fotbalovému týmu: ačkoliv ne všichni členové družstva zrovna zápolí na hřišti, důležitou součástí týmu je každý hráč – někteří jsou rovnocennými partnery na lavičce, jiní čekají na příležitost proti soupeři, který bude více vyhovovat jejich hernímu pojetí.

Pevnou součástí SOČR jsou v poslední době i frekventanti takzvané Orchestrální akademie. Ta dává prostor talentovaný mladým hráčům – studentům mezi osmnácti a třiceti lety a nabízí jim orchestrální praxi. Všichni zájemci však nejprve musí projít konkurzem. „Bývá jednodušší než konkurz na stálé členy, nicméně úroveň akademiků je velmi vysoká a my s nimi počítáme, běžně hrají abonentní koncerty a účastní se natáčení,“ vysvětluje Jakub Čížek.

Poslechněte si celou Vizitku, v níž Jakub Čížek vysvětlil, co znamená takzvaná frekvence anebo jak se to má s politikou hostujících sólistů.

 

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.