Reakce, kterými žijeme
V chemii jsem nikdy neprospíval výborně, a nejspíš ani chvalitebně, ale něco si z ní přece jen pamatuji. Třeba to, že operuje s pojmem reaktivita, který, jak se dá předpokládat, popisuje ochotu látek účastnit se chemických reakcí. Některé látky jako neon nebo argon jsou v tomto směru dost laxní, flegmaticky založené a o své okolí prakticky nejeví zájem. Jiné jako sodík nebo draslík naopak reagují s nadšením, často až cholericky, takže jejich setkání s vodu nebo s kyslíkem produkuje všelijaké ohňové efekty, po kterých se pak musí dlouho uklízet. Ale často se mi zdá, že nejreaktivnější látkou vůbec je stejně ta, jejíž chemické složení neznáme: lidská mysl.
Mysl samozřejmě reaguje na kdeco a nejrůznějším způsobem. Podat nějaký výčet je prakticky nemožné a posluchač by udělal lépe, kdyby minutu sledoval svá vlastní duševní hnutí. Například na ranní dopravní zácpu mysl reaguje tak, že ponoukne prsty, aby bubnovaly do volantu, o něco později možné dojde na vzteklé troubení doprovázené stížnostmi na to, že dnes už má auto každý idiot. Do toho se z autorádia ozve oblíbená píseň našeho bývalého partnera, kde je mu asi konec, mysl zabloudí do minulosti, a než se rozsvítí zelená, stihne si zopakovat sedm smrtelných křivd. Panebože, jak někdo může v tomhle svinstvu jezdit na kole, komentuje vzápětí, když kolonu aut míjí cyklistka v žlutých punčocháčích, a tak dále a tak dále. Zkraťme to, naše biografie je svým způsobem jen sledem našich reakcí.
První, kdo si té mizérie povšiml, byl nejspíš Buddha, který formuloval řetězec závislého vznikání. Mniši, řekl svým kumpánům v šafránovém rouchu, podívejte se na svůj život upřímně: to vede k tomu a tamto zase k něčemu dalšímu a to další ještě k něčemu dalšímu a takhle to na světě jde dál a dál. Jestli s tím chcete něco udělat, musíte ten řetěz někde rozpojit. A v jakém místě, mniši, ten řetěz můžete rozpojit? Jenom tam, kde jsou jeho oka spojená dohromady: ve vaší mysli.
Západní psychologie by nejspíš řekla, že uvědomělý člověk nereaguje, ale jedná. Ten rozdíl stojí za pozornost. Jde o to, že reakce vždy zůstává ve vleku původní akce a jako taková nikdy nemůže být svobodná – když do jukeboxu vhodíte drobné, Tina Turner zazpívá, ať chce nebo nechce. Oproti tomu jednání je princip založený na autonomii – jednáme podle svých vnitřních hodnot, podle toho, co považujeme za správné a bez ohledu na to, s čím jsme právě konfrontováni. Běžíme si svoje tempo, a pokud nám stačí dech, zpíváme si píseň svého života. Koneckonců naše cesta je to, co máme právě pod nohama a od toho nás nikdo nemůže odklonit.
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Nový Svět očima místních. Živá vesnice uprostřed turistického centra Prahy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.