Přežije Cirque du Soleil pandemii koronaviru?

28. duben 2020

V reakci na pandemii koronaviru se objevila celá řada zneklidňujících zpráv i v oblasti cirkusu. Ve světě se už v druhé polovině března objevila informace, že legendární Cirque du Soleil – pouhých sedm dní po oznámení dočasného zastavení všech turistických turné – začal propouštět 95% svých zaměstnanců a hrozí mu dluh ve výši jedné miliardy amerických dolarů.

Cirque du soleil, z inscenace Corteo

Cirque du Soleil byl do roku 2015 vnímán jako symbol kanadského úspěchu – komerční megapodnik, který neměl ve světě konkurenci. V roce 2015 ho ale koupili američtí a čínští investoři za 1,5 mld amerických dolarů. Proto je poněkud překvapením, že dnes tato společnost – s více než 30 letou historií a 50 původními inscenacemi – oznamuje finanční problémy. Jak je možné, že komerčně úspěšnému podniku hrozí krach po několika týdnech odstavení z jeviště?

Na začátek bych ráda podotkla, že nejsem expertka na ekonomiku, ale že jsem novinářka. Nicméně k situaci Cirque du Soleil mohu říci, že to, co nyní zakouší jako podnik, se dost podobá situaci, ve které se ocitla řada jiných komerčních podniků nejen v Kanadě a USA, ale po celém světě. V první řadě, Cirque du Soleil má obrovské náklady. Na různých místech světa pro něj pracuje téměř 5000 tisíc lidí, přičemž bezmála dva tisíce z nich jsou zaměstnáni v provozu, tedy hlavním sídle společnosti. Před tím, než byl soubor kvůli pandemii koronaviru nucen zastavit svůj provoz, bylo na turné 13 show, 10 bylo rezidenčních a 21 bylo uváděno pod přidruženými značkami. Takové množství inscenací způsobilo, že i přes vysoký obrat, okolo 1 miliardy USD (amerických dolarů), nebylo možné udržet vysoký zisk. Ve chvíli, kdy byl zastaven provoz, řada nákladů zůstala, a Cirque du Soleil neměl z čeho brát.

Cirque du Soleil, z inscenace Kooza

Bylo možné pozorovat nějaké signály už dřív? Měl Cirque du Soleil ekonomické potíže?

Myslím, že ano. Ti, co sledovali fungování Cirque du Soleil v průběhu posledních let, vědí, že už před časem soubor oznámil zhruba sto milionový dluh. V roce 2019 propustilo vedení více než padesát zaměstnanců kvůli reorganizaci. Od ledna do dubna letošního roku byly nakonec zrušeny celkem čtyři velké inscenace. Je dost pravděpodobné, že se Cirque du Soleil dostal do ekonomických potíží i kvůli tomu, že musel neustále podstupovat finanční rizika. Poslední signál jsme zaznamenali letos v únoru, kdy původní zakladatel a majitel podniku – Gyu Laliberté – prodal poslední část svého podílu investorům.

 Na čem výdělek Cirque du Soleil závisí nejvíce. Jsou to představení, nebo atrakce a volnočasové aktivity v turistických resortech po celém světě? 

Podle článku v kanadském Globe and Mail pochází bezmála třetina výdělku Cirque du Soleil ze vstupného z lasvegaských představení, kde má podnik jednu ze svých rezidencí.

Znamená to tedy konec legendárního podniku, nebo se společnost pokouší hledat finanční záchranu? Existují nějaké vládní balíčky, které by tomuto podniku mohly pomoci?

Řekla bych, že zatím se o konec nejedná. Výkonný ředitel Cirque du Soleil Daniel Lamarre věří v sílu značky tohoto podniku a v obnovu jeho fungování po odeznění pandemie koronaviru. Druhá pozitivní zpráva přišla od québeckého ministra financí Pierra Fitzgibbona, který pro kanadský deník LeDevoir prohlásil, že vláda hledá způsob, jak finančně pomoci Cirque du Soleil, aby přečkal toto krizové období. Jeden z hlavních investorů tohoto podniku, kterým je společnost BloombergQuint, zároveň vyjednává zhruba padesátimilionovou půjčku. Navíc Cirque du Soleil má obrovskou fanouškovskou základnu, což potvrdily i online streamy inscenací. Tudíž své diváky zatím neztrácí.

Cirque du Soleil, z inscenace Joya

Cirque du Soleil patřil na světě k největším zaměstnavatelům nejen cirkusových artistů. Jak na to reaguje profesionální cirkusový svět, zvláště pak tedy v USA a v Kanadě, kde v Cirque du Soleil nacházelo zaměstnání tisíce lidí?

Pravdou je, že pandemie ohrozila zaměstnance nejen v Cirque du Soleil, ale také v jiných souborech a podnicích, protože Cirque du Soleil podporoval jako sponzor i jiné projekty a podniky po celém světě. Čili tato situace ukazuje, jakou řetězovou reakci v kultuře a kreativním průmyslu může taková krize způsobit.

Na druhou stranu, cirkus už za svou dlouhou historii potvrdil, že je rezistentním uměním a že přežil hodně krizí. Tudíž existuje víra v to, že přečká i tuto. Napříč celým sektorem pociťuji dost optimismu a vzájemné podpory.

Spustit audio

Související