Pražští symfonikové zahrají Dvořákovu Sedmou symfonii a doprovodí i violoncellistu Kiana Soltaniho

7. únor 2018
Kian Soltani

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK uvede 7. února v 19:30 v Obecním domě Dvořákovu Sedmou symfonii a doprovodí vynikajícího pětadvacetiletého rakousko-perského violoncellistu Kiana Soltaniho v Elgarově koncertu. Pod taktovkou dirigentky Olgy Machoňové Pavlů zazní také Vojenská symfonieta Vítězslavy Kaprálové.

Již jako devatenáctiletý vzbudil Kian Soltani rozruch svým mistrovským vystoupením ve Vídni. Když o dva roky později zvítězil v prestižní mezinárodní violoncellové soutěži v Helsinkách a byl označen za „sólistu nejvyšší úrovně v mladé generaci violoncellistů“, nebylo pochyb, že jej čeká rychlý rozlet; o dva roky později účinkoval vedle Daniela Barenboima jako jeden ze sólistů Beethovenova Trojkoncertu společně s West Eastern Divan Orchestra na berlínském Waldbühnenkonzertu, pak dále na festivalech v Salcburku a Lucernu, na londýnských BBC Proms nebo v Teatro Colón v Buenos Aires. Letos rozezní své violoncelo „Stradivarius“ z roku 1694 například v Royal Festival Hall v Londýně a také v Paříži, Frankfurtu, Berlíně, Mnichově nebo v norském Oslu. Ke svému účinkování v pražském Obecním domě pro Mozaiku uvedl:

Jsem moc šťastný, že tady jsem, a na koncert se moc těším. Do Prahy se vracím po delší době. Tuším, že to bylo před šesti lety, kdy jsem tady hrál s pražskými symfoniky jednu menší skladbu, bylo to na takovém galakoncertu… Moc rád na to vzpomínám a je skvělé, že se teď mohu do Prahy vrátit s opravdu velkým dílem… Bude to takové společné objevování, takové malé dobrodružství. Orchestr je skvělý, přesně takový, jak si ho pamatuji před šesti lety. Na všech zkouškách jsem si ověřil a potvrdil, že jsou to opravdu fantastičtí hudebníci.

Kian Soltani bude v Obecním domě s Pražskými symfoniky hrát Elgarův Koncert pro violoncello a orchestr e moll.

Je to jedno z vůbec nejhlubších děl, které jako cellisté máme. A z koncertního repertoáru je to jedno z mých vůbec nejoblíbenějších děl. Pokud se na tuto skladbu podíváte i v kontextu Elgarova života, a to s vědomím toho, že byla napsána bezprostředně po první světové válce, zjistíte, že je to velmi pozoruhodné dílo. V té době totiž už Elgarova hudba vycházela z módy a na rozdíl od skladatelova dřívějšího houslového koncertu, který je lyrický a vášnivý, je tento koncert pro violoncello z větší části kontemplativní a elegický. Zážitky z války se v něm zkrátka citelně odrážejí. Všechny ty smutné momenty i tisíce osobních tragédií. To dílo je poměrně těžké s čímkoliv srovnat. Je opravdu jedinečné. Mohl bych říct, že je to takový tmavý bratr Dvořákova violoncellového koncertu, který je opravdu heroický, pozitivní, plný energie, naděje, dobrodružství, ale i smutku - zvlášť ve druhé a třetí větě. To souvisí i s tématem smutného rodinného příběhu, který za Dvořákovou skladbou stojí. Elgarova kompozice je heroismu víceméně prosta, je prostoupena odkazy na obecné tragédie lidských životů.

Kian Soltani studoval v Basileji, kde také žije a umělecky působí Olga Machoňová-Pavlů. Tato dirigentka bude 7. února stát v čele symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Na programu je kromě Elgarova violoncellového koncertu také Dvořákova Sedmá symfonie.

Hudba Antonína Dvořáka je pro mě hudba domova. I když musím říct, že Sedmá symfonie má v kontextu celého díla Antonína Dvořáka trochu jiné postavení, je nejdramatičtější ze všech 9 symfonií, má v sobě nejméně lidovosti. Je záludnější než Osmá a Devátá. Je těžká rytmicky. Musí se dobře vypracovat. První a třetí věta jsou vyloženě záludné.
Olga Machoňová-Pavlů

Jméno dirigentky Olgy Machoňové-Pavlů se na programech koncertů často objevuje v souvislosti s díly české skladatelky Vítězslavy Kaprálové. A nejinak je tomu i tentokrát v Praze. Se skladbou Vojenská symfonieta Kaprálová v roce 1937 absolvovala na mistrovské škole pražské konzervatoře, kde studovala pod vedením profesorů Vítězslava Nováka a Václava Talicha. K této kompozici, kterou skladatelka věnovala tehdejšímu prezidentu republiky Edvardu Benešovi, Olga Machoňová-Pavlů uvádí:

Je sice krátká, ale pracuje s velikým obsazením, což umožňuje nejrůznější fasety jednotlivých barev. Toho Kaprálová dokonale využívá. Je vidět, že i přes svůj neuvěřitelně mladý věk byla velice zručná co se týče skladatelského řemesla. Pro mě jako pro dirigentku je to věc par excellence.
Olga Machoňová-Pavlů

Repríza koncertu se uskuteční 8. února, rovněž v 19:30.

  • Hudba
  • Zpráva