Pracovna: V Ateliérech a dílnách Národního divadla se Simonou Rybákovou
Simona Rybáková (1963) je kostýmní výtvarnice, kurátorka a pedagožka. Její kostýmy nosí herci ve filmech, seriálech i na divadle. Vystudovala Střední uměleckoprůmyslovou školu a Vysokou uměleckoprůmyslovou školu v Praze.
Byla na stážích v Helsinkách i USA. Kostýmy navrhovala pro Baletní jednotku Kreč, kterou založili bratři Michal a Šimon Cabanovi. Spolupracovala se Státní operou, Operou Mozart, Národním divadlem a dalšími institucemi a slavnými režiséry jako například L. Smoček, J. Nekvasil, režijní duo SKUTR, D. Drábek a mnoho dalších.
V poslední době vytvořila například kostýmy pro představení Rusalka, Hamlet, nebo Kytice. Její kostýmy jste ale mohli vídat například i na Letních shakespearovských slavnostech, ve Studiu DVA a v divadlech v Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové i Oslu nebo Essenu. Obrovské rozměry má ale i její kostýmní tvorba pro film (Gio, …a bude hůř, Habermannův mlýn, Lidice, Vratné lahve, Tři bratři, Milada, Po strništi bos, Betlémské světlo atd.) V jejím portfoliu ale nechybí ani práce pro televizní klipy nebo reklamy.
V letech 1995–2002 byla kostýmní výtvarnicí pro MMF v Karlových Varech. Rybáková také vystavovala své práce na mnoha kolektivních i samostatných výstavách - a to i v zahraničí včetně Japonska, USA, Francie nebo Taiwanu. Na svém kontě má i mnoho ocenění, mimo jiné hlavní cenu za kostýmy na World Stage Design 2013 v Cardiffu, bronzovou medaili na World Stage Design 2017 v Taipei nebo dva České lvy na kostýmy ve filmech Milada a Tři bratři. Od října 2023 vede Ateliér designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM.
O práci kostýmní výtvarnice si se Simonou Rybákovou povídala reportérka Zuzana Filípková v Ateliérech a dílnách Národního divadla na Vinohradské třídě.
Související
-
Pracovna: S duem SKUTR na zkoušce ve Státní opeře Praha
Oceňované režisérské duo SKUTR má na svém kontě jak svou autorskou tvorbu, tak klasická díla. Pouštějí se do nejrůznějších žánrů od činohry po operu.
-
I divadelní kostýmy se recyklují. Peněz není nazbyt a šetří se, říká kostýmní výtvarník
Scénický kostým je svébytná umělecká disciplína. Lze na ni pohlížet z úhlu udržitelnosti? Dají se divadelní kostýmy recyklovat?
-
Udržitelnost v kultuře 1: Národní divadlo
Jakým způsobem se Národní divadlo staví ke klimatické krizi?
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka