Porgy a Bess. Bída, drogy a násilí zabalené do úchvatné hudby

16. únor 2019

George Gershwin není autorem jediné opery, Porgy a Bess nemá nic společného s muzikálem a rozhodně to není jazzová opera. O Gershwinově vrcholném díle se traduje několik nepravdivých mýtů, za kterými se vytrácí závažný obsah hudebního dramatu. Reflexe věnované Porgymu a Bess vznikly k příležitosti koncertního uvedení opery v pražském Rudolfinu.

Melodická invence George Gershwina byla nevyčerpatelná a operu Porgy a Bess díky ní mnoho lidí vnímá především jako zdroj úchvatných songů. Za hitovými písněmi jako „Summertime“ nebo „I Got Plenty O’Nuttin“ se ale skrývá skutečná opera se silnými rysy sociálního dramatu a verismu.

George Gershwin: Porgy & Bess, 16. února 2019

Černošská komunita obývající bývalé šlechtické sídlo Catfish Row je dějištěm milostného trojúhelníku mezi žebrákem Porgym, drogově závislou Bess a jejím bývalým milencem Crownem. Zároveň se v Catfish Row odehrává řada paralelních příběhů lidí, kteří jsou nevzdělaní nebo přímo negramotní, naivně věřící i pověrčiví, ale především strašně chudí. A nemají žádnou naději, že by se to mohlo změnit.

George Gershwin: Porgy & Bess, 16. února 2019

Dealer kokainu Sportin’ Life nakonec donutí Bess, aby s ním odjela do New Yorku, a Porgy se na vozíku taženém kozou vydává ji hledat. Opera vrcholí jeho nezdolným optimismem, díky kterému divák zapomene, že je Porgy také vrah – spor s Crownem totiž vyřešil tím, že svého soka zabil. Celou operou se táhne těžká práce, bída, hazard a násilí.

Její hudba má zkrátka úžasnou duši, říká o opeře Porgy a Bess dirigent Wayne Marshall

Wayne Marshall

Pražským Rudolfinem bude v sobotu 16. února znít opera George Gershwina Porgy a Bess. Její koncertní verzi, kterou připravil Symfonický orchestr Českého rozhlasu v rámci série „Nové horizonty“, řídí anglický dirigent Wayne Marshall.

Opera Porgy a Bess tak na jedné straně stále vzbuzuje nadšení z úchvatné hudby, ale také odpor stoupenců emancipačních hnutí amerických černochů. Jejich život je totiž v opeře  vylíčen výhradně se všemi negativními stereotypy.

autor: Boris Klepal
Spustit audio