Petr Bakla: Hudební cestu mi ukázalo nasazení Mikoláše Chadimy z MCH Bandu

Petr Bakla, Institut Ostravské dny 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Petr Bakla, Institut Ostravské dny 2019

Nepochází z muzikantské rodiny, je samouk a za životní inspiraci vděčí knize Alternativa frontmana kapely MCH Band Mikoláše Chadimy. Přesto Petr Bakla patří mezi autory, jehož kompozice opět uslyší návštěvníci festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny (22. – 31. 8. 2019). Tu s názvem Nad městem je ostrov zahraje na závěr Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petera Rundela. Ve Vizitce s Petrem Baklou mluvila Renáta Spisarová.

„S festivalem Ostravské dny žiji skoro půl života. Je to významná událost pro celou hudební komunitu. Pro mě osobně i proto, že od roku 2009 se na festivalu hraje moje hudba. Z toho se raduji,“ vysvětluje pražský skladatel Petr Bakla (1980), proč by mohl v Ostravě dělat - s trochu nadsázky - průvodce.

Vizitku Petra Bakly zahájila píseň kapely MCH Band Mikoláše Chadimy, který stál - prostřednictvím své knihy Alternativa - u zrodu Baklova zájmu o hudbu. Knížka se mu do rukou dostala v šestnácti letech. „Chadima byl pro mě příkladem, že i ten, kdo nemá standardní curriculum předprofesionální přípravy, svým nasazením může na poli hudby něco podstatného udělat. To on mi ukázal cestu.“

Skládání hudby jsem bral jako sudoku

Petr Bakla nepochází z hudební rodiny a touha mít kapelu se u něj zrodila až na gymnáziu. Vlastním nákladem vydal spolu s kamarádem Petrem Ferencem dvě desky autorských skladeb. „I dnes by se daly poslouchat,“ vzpomíná na začátky.

Petr Bakla s dirigentem Brunem Ferrandisem z Ostravských dnů 2017

Následovaly návštěvy koncertů Agon Orchestra, seznámení s charismatickým Petrem Kofroněm a Vlastislavem Matouškem, s jehož pomocí Bakla uspěl u přijímaček na obor Hudební teorie, kam přešel ze studií sociologie na Karlově univerzitě. Samotnou kompozici na HAMU studovat nechtěl.

„Školní cvičení z harmonie a kontrapunktu jsem bral jako sudoku, které nemá se skládáním nic společného, nicméně je to možnost si sáhnout na hudbu. Takže jako skladatel se cítím být stoprocentním samoukem​,“ říká.

Volnost ovšem hudebníci v jeho kompozicích nemají žádnou. Osobnostním nastavením je totiž samotář a v týdnech samoty chce dobrodružství komponování dotáhnout co nejdál. Do partitury se tak snaží napsat všechno, včetně popisků a vysvětlivek. I tak je ale pro něho velmi důležité setkat se před samotnými zkouškami s dirigentem.

„Dirigenti z počátku bývají bezradní, protože podle zápisu hudba plyne odnikud nikam, nejsou v ní žádné záchytné body. Nedělám totiž taková ta gesta 19. století obarvená novými zvuky. Už proto je pro mě interakce s hudebníky podstatná.“

Petr Bakla na Vltavě
V průběhu září a října Český rozhlas Vltava odvysílá dvě skladby Petra Bakly, které natočí na festivalu Ostravské dny.
28. 8.
Petr Bakla: No. 4 (2013, světová premiéra)
31. 8.
Petr Bakla: There Is An Island Above The City – Nad městem je ostrov (2018, světová premiéra)

 

Konstantou Baklova profesionálního života je Hudební informační středisko (HIS) v centru Prahy, od roku 2017 je jeho ředitelem. Ve Vizitce vysvětlil funkci této paměťové instituce, jejíž databázi najdete na www.musicbase.cz. Vrátil se také k pražskému  festivalu Contempuls. Ten byl svého času nejzářivější aktivitou HISu a Bakla se na něm sedm let podílel jako dramaturg.

Jak často na české scéně zaznívají soudobé kompozice? Co považuje Petr Bakla za úspěch? Jakou roli v jeho životě skladatele hraje pes a odkud přichází pro jeho další dílo inspirace? Poslechněte si celou vltavskou Vizitku.