Petr Bakla: Hudební cestu mi ukázalo nasazení Mikoláše Chadimy z MCH Bandu
Nepochází z muzikantské rodiny, je samouk a za životní inspiraci vděčí knize Alternativa frontmana kapely MCH Band Mikoláše Chadimy. Přesto Petr Bakla patří mezi autory, jehož kompozice opět uslyší návštěvníci festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny (22. – 31. 8. 2019). Tu s názvem Nad městem je ostrov zahraje na závěr Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Petera Rundela. Ve Vizitce s Petrem Baklou mluvila Renáta Spisarová.
„S festivalem Ostravské dny žiji skoro půl života. Je to významná událost pro celou hudební komunitu. Pro mě osobně i proto, že od roku 2009 se na festivalu hraje moje hudba. Z toho se raduji,“ vysvětluje pražský skladatel Petr Bakla (1980), proč by mohl v Ostravě dělat - s trochu nadsázky - průvodce.
Vizitku Petra Bakly zahájila píseň kapely MCH Band Mikoláše Chadimy, který stál - prostřednictvím své knihy Alternativa - u zrodu Baklova zájmu o hudbu. Knížka se mu do rukou dostala v šestnácti letech. „Chadima byl pro mě příkladem, že i ten, kdo nemá standardní curriculum předprofesionální přípravy, svým nasazením může na poli hudby něco podstatného udělat. To on mi ukázal cestu.“
Skládání hudby jsem bral jako sudoku
Petr Bakla nepochází z hudební rodiny a touha mít kapelu se u něj zrodila až na gymnáziu. Vlastním nákladem vydal spolu s kamarádem Petrem Ferencem dvě desky autorských skladeb. „I dnes by se daly poslouchat,“ vzpomíná na začátky.
Následovaly návštěvy koncertů Agon Orchestra, seznámení s charismatickým Petrem Kofroněm a Vlastislavem Matouškem, s jehož pomocí Bakla uspěl u přijímaček na obor Hudební teorie, kam přešel ze studií sociologie na Karlově univerzitě. Samotnou kompozici na HAMU studovat nechtěl.
„Školní cvičení z harmonie a kontrapunktu jsem bral jako sudoku, které nemá se skládáním nic společného, nicméně je to možnost si sáhnout na hudbu. Takže jako skladatel se cítím být stoprocentním samoukem,“ říká.
Čtěte také
Volnost ovšem hudebníci v jeho kompozicích nemají žádnou. Osobnostním nastavením je totiž samotář a v týdnech samoty chce dobrodružství komponování dotáhnout co nejdál. Do partitury se tak snaží napsat všechno, včetně popisků a vysvětlivek. I tak je ale pro něho velmi důležité setkat se před samotnými zkouškami s dirigentem.
„Dirigenti z počátku bývají bezradní, protože podle zápisu hudba plyne odnikud nikam, nejsou v ní žádné záchytné body. Nedělám totiž taková ta gesta 19. století obarvená novými zvuky. Už proto je pro mě interakce s hudebníky podstatná.“
Petr Bakla na Vltavě
V průběhu září a října Český rozhlas Vltava odvysílá dvě skladby Petra Bakly, které natočí na festivalu Ostravské dny.
28. 8.
Petr Bakla: No. 4 (2013, světová premiéra)
31. 8.
Petr Bakla: There Is An Island Above The City – Nad městem je ostrov (2018, světová premiéra)
Konstantou Baklova profesionálního života je Hudební informační středisko (HIS) v centru Prahy, od roku 2017 je jeho ředitelem. Ve Vizitce vysvětlil funkci této paměťové instituce, jejíž databázi najdete na www.musicbase.cz. Vrátil se také k pražskému festivalu Contempuls. Ten byl svého času nejzářivější aktivitou HISu a Bakla se na něm sedm let podílel jako dramaturg.
Čtěte také
Jak často na české scéně zaznívají soudobé kompozice? Co považuje Petr Bakla za úspěch? Jakou roli v jeho životě skladatele hraje pes a odkud přichází pro jeho další dílo inspirace? Poslechněte si celou vltavskou Vizitku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.