Pavel Karous: Kde se bourá kvalitní architektura, tam se bude bourat i demokracie
Je slyšet všude tam, kde má dojít k demolici poválečné architektury nebo odstranění pouliční plastiky. Co je hodnotného na stavbách a sochách z období normalizace?
V poslední době bojoval za zachování brutalistického komplexu Transgas. Je přesvědčený, že se jedná o památku. Ministerstvo kultury však před časem rozhodlo jinak. Nic proto nebránilo tomu, aby začala plánovaná demolice. Nemá snad na to vlastník právo? Pavel Karous odpovídá, že je třeba rozlišovat mezi osobním a soukromým vlastnictvím:
Nejsem pro, aby se někomu nařizovalo, jak si má zařídit interiér. Ale město je prostorem nás všech, takže se v něm mezi soukromým vlastnictvím a veřejným zájmem musí vyjednávat.
Transgas je podle Pavla Karouse hodnotný také svou výzdobou. Na veřejné zakázky v Československu se totiž vztahoval zákon, díky kterému se do umění investovalo minimálně procento z rozpočtu stavby. Karous prosazuje, aby podobná regulace platila i dnes, a poukazuje na západní země, ve kterých systém jednoho procenta na kulturu funguje.
Jenom v Praze mezi lety 1965 až 1991 vzniklo 2500 výtvarných realizací ve veřejném prostoru. Za stejnou dobu, od roku 1991 do současnosti, jich vzniklo pouze 59.
Demolici Transgasu můžete sledovat v přímém přenosu
Budovy Trangasu na pražských Vinohradech pomalu mizí před očima. Díky kameře umístěné na střeše Českého rozhlasu můžete sledovat demolici komplexu online.
Sochy z období normalizace jsou mapovány v projektu Vetřelci a volavky, který Karous inicioval. Řada těchto plastik postupně mizí, na což jako sochař upozorňuje vlastními díly. K umělecké tvorbě Karouse často inspiruje to, co ho rozčiluje — zabývá se i sociálními nerovnostmi nebo korupcí.
Související
-
Josef Pleskot: Otevřený veřejný prostor jako médium, kde se odehrávají lidské vztahy
Kříž jako symbol Kristovy oběti se ve výtvarném umění a architektuře ve větší míře objevuje až od pátého století.
-
Kateřina Bečková: Demolice Transgasu bude společnost za pár let litovat
Jako předsedkyně Klubu Za starou Prahu se vložila do sporu o brutalistický komplex na Vinohradské.
-
V Praze nejde koupit byt a stavět malé věci se nevyplatí. Byty má budovat město, říká Adam Gebrian
Jaké stavby vyrostou v Praze v následujících letech? O tom můžete získat obrázek na aktuální výstavě v Centru architektury a městského plánování CAMP.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka