Paul Claudel: Filosofie knihy
Otakar Brousek st. čte esej francouzského básníka. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
Básník, dramatik a esejista Paul Claudel (1868–1955) patří k několika málo postavám z přelomu 19. a 20. století, které ční nad proudem francouzské literatury a spoluurčují její směr. Ve své poezii, vrcholící sbírkou Pět velkých ód na pozdrav novému století (1910), odvrhl tradiční alexandrin, který podle něho „omezuje a kazí senzibilitu“ a vede k monotónnosti a hluchým místům, a užil volně rytmizovaných nerýmovaných veršů, nesených přirozenými kadencemi jazyka.
Stať Filosofie knihy zazněla jako přednáška na výstavě knihy ve Florencii roku 1925. Také v ní postřehneme volný tok Claudelových úvah, nepřesné použití např. pojmu „slovo“ (jen v psané podobě) i ne zcela adekvátní interpretaci čínských znaků. Přesto dodnes zůstává velmi pozoruhodný Claudelův výklad grafického obrazu sazby. Z textu byl vypuštěn zdvořilostní úvod a dvě básně, začleněné do přednášky kvůli oživení.
Nejposlouchanější
-
Raymond Chandler: Španělská krev. Detektivní případ rafinovaného využití vraždy pro politické účely
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka