„Panenko skákavá! Hrát tak s ní!“ BodyVoiceBand odesílá Depeši pro Jarku Horákovou

29. únor 2016
03578972.jpeg

Autorskou inscenaci s názvem Depeše pro Jarku Horákovou poprvé uvedl soubor Body Voice Band v pražském uměleckém centru Jatka78 v pondělí 29. února. Inscenaci, představující výjimečný herecký talent české divadelní avantgardy, společně se členy souboru vytvořili režiséři Jaroslava Šiktancová a Lukáš Hlavica.

Jarmilu Horákovou vnímají tvůrci jako velký talent, který krátce zazářil nejen na avantgardní divadelní scéně, ale také na scéně Národního divadla. Už v začátcích Osvobozeného divadla vynikala v inscenacích Jiřího Frejky, ať to byl Cirkus Dandin nebo Depeše na kolečkách. V Národním divadle účinkovala v inscenacích Karla Huga Hilara či Jaroslava Kvapila.

03578970.jpeg

Skladba Magnetová hora, ke které napsal text Vítězslav Nezval, je jednou z těch, které zazní v nové inscenaci Depeše pro Jarku Horákovou. Zpěv Terezy Krippnerové na piano doprovodí Zdeněk Dočekal. Soubor Body Voice Band se k dílu české avantgardy dostal už v roce 2013 při práci na inscenaci Vojna podle textu Emila Františka Buriana. K české divadelní avantgardě se vrací prostřednictvím osobnosti herečky Jarmily Horákové, která kvůli smrtelné nemoci musela opustit divadelní svět už ve 23 letech. Režisérku Jaroslavu Šiktancovou zaujala Jarmila Horáková i proto, že jako mladá a talentová umělkyně řešila podobné otázky, jaké si dnes kladou i členové Body Voice Bandu.

03578971.jpeg

Život nebo divadlo, manželství nebo uměníJaroslava Šiktancová říká: „Divadlo avantgardní, moderní, nebo stálé, kamenné – ono to má vždy trochu jiné souvislosti, vždy to vypovídá o něčem jiném, ale asi se otázky tohoto druhu vracejí.“ Aby autoři inscenace i její protagonisté lépe poznali osobnost Jarmily Horákové, přečetli a prostudovali celou řadu dokumentů. Jedním z nich byl i deník této herečky, který ve 40. letech minulého století vydal Jiří Frejka. O Jarmile Horákové se její generace vyjadřovala s nadšením. Vítězslav Nezval ve vztahu k inscenaci Depeše na kolečkách z roku 1926 prohlásil, že společně s režisérem Frejkou a herečkou Horákovou probojovali nový lyrický způsob hraní. Depeše na kolečkách se tak stala jevištním manifestem poetismu.

Vrhnout se do dění celou vahou bytostiPodle dramaturgyně Terezy Verecké byla Jarmila Horáková osobností absolutní a extrémní: „V tom, že se s naprostou plnou vahou své bytosti a všeho, co měla, vrhala stále znova do nových a nových podnětů, které jí divadlo a život naskytly. Ta absolutnost je něco velmi lákavého a vzácného v člověku.“

Básnický cyklus Abeceda Vítězslava Nezvala spojuje v inscenaci Depeše pro Jarku Horákovou jednotlivé kaleidoskopicky poskládané scénické obrazy. Depeše pro Jarku Horákovou budou vyjadřovat Vojtěch Bartoš, Iva Holubová, Tereza Krippnerová, Michal Necpál a Marie Radová.