Památník bitvy, která vedla k osvobození Ekvádoru. Templo de la Patria připomíná hrdou historii země i tvorbu architekta Miltona Barragána Dumeta
Milton Barragán Dumet patří mezi jednoho z mála představitelů ekvádorské architektury dvacátého století, jehož práce byla publikována v mezinárodním kontextu. Barragán, který je shodou okolností jmenovec slavnějšího mexického architekta Luise Barragána, se stal ekvádorským průkopníkem brutalistické architektury.
Během své tvorby, kterou začal po svých studiích v polovině šedesátých let, si jako svůj hlavní materiál oblíbil surový beton. Pro to, aby pochopil logiku nové architektury, cestoval do Evropy, kde se setkal s řadou významných architektů.
Po svém návratu do země realizoval především v sedmdesátých letech několik špičkových staveb, které dnes patří k tomu nejzajímavějšímu, co můžeme z poválečné architektury Quita obdivovat. Barragán navrhoval kancelářské budovy, bytové komplexy, ale i rodinné domy. Jeho nejvýznamnější projekt je však památník legendární bitvy. Templo de la Patria (Chrám národa), postavený ve strmém svahu nad favelami města Quita, vzdává hold bitvě u hory Pichincha, jež se odehrála v roce 1822. Bitva byla jednou z důležitých momentů latinskoamerických válek za nezávislost. Na úpatí hory Pichincha vyhnala rebelská armáda maršála Antonia José de Sucreho španělské roajalisty z města, čímž osvobodila zemi od španělské nadvlády.
Architekt Barragán vypráví prostřednictvím působivé architektury historii své rodné země. Památník postavili v roce 1982. Byl navržen v době, kdy Barragán měl již bohaté zkušenosti jako architekt. Jeho estetiku založil na monumentálnosti, materiálovém vyjádření a důrazu na strukturální poezii formy. Památník Chrám národa i Vojenské historické muzeum, které je jeho součástí, částečně zapustil do strmého terénu. Nad samotným suterénním prostorem muzea se tato výmluvná stavba rozprostírá po vrstevnici kopce a se svými betonovými pilíři vytváří monumentální architektonickou krajinu. Tu zároveň dekoruje působivá keramická freska v podání slavného ekvádorského výtvarného umělce Eduarda Kingmana.
Související
-
Pouštní brouk. Betonový dům Doolittle harmonicky zapadá do okolní krajiny kalifornské pouště
Jako maskovaný pouštní brouk leží mezi mohutnými kamennými balvany jedno z mistrovských děl americké organické architektury konce dvacátého století.
-
Modernistické vily architekta Wolfganga Ewertha zosobňují sny poválečné buržoazie
Ewerthovy luxusní vily patří k nejlepším příkladům poválečné rezidenční achitektury v Casablance. Zosobňují životní styl tehdejší nastupující buržoazie.
-
Organický skvost. Hotel Solana del Mar je harmonickou syntézu přírody a výtvarné imaginace
Hotel Solana del Mar se svou organickou architekturou zařezává do zvlněných písečných dun poloostrova Punta Ballena nedaleko uruguayského Punta del Este.