Kalifornie v Casablance. Modernistické vily architekta Wolfganga Ewertha zosobňují sny poválečné buržoazie
Casablanca oplývá bohatou sbírkou art deca a meziválečného funkcionalismu, stejně tak jako poválečného modernismu a brutalismu. A právě zlaté období padesátých let bylo érou budování rozlehlých modernistických rezidencí, které se koncentrovaly především ve čtvrti Anfa.
Původem německý architekt Wolfgang Ewerth byl v této době stoupencem progresivních modernistických tendencí a v Casablance vybudoval několik pozoruhodných vil. Mezi nejvelkorysejší z nich patří vila Varsano z roku 1954, jejíž dynamické oblé formy, tenké pilíře, zakřivené terasy a perforované zdi definovaly tehdejší vilovou produkci. Její prostorný noblesní interiér zařídili luxusním nábytkem francouzského interiérového dekoratéra Jeana Royera, který působil v Maroku po celá padesátá léta a pro vybranou francouzskou klientelu realizoval luxusní interiéry. Ten z vily Varsano se však již nedochoval.
Já jsem měl štěstí navštívit nedaleký rodinný dům Girard. Ten Ewerth dokončil v roce 1955. Prostorné terasy, prosklené fasády a otevřený obytný prostor snesou smělé srovnání s nejlepšími dobovými příklady kalifornského modernismu Richarda Neutry, Raphaela Soriana nebo Craiga Elwooda, kteří stejně jako Ewerth používali jednoduchý ocelový skelet, aby umožnili volné členěné interiéru. S Kalifornií vilu nespojuje jen architektura. Také zmíněné rezidenční čtvrti Anfa se přezdívá Beverly Hills Casablancy. Vila je dodnes perfektně zachovaná v téměř původním stavu, protože o ni starají současní osvícení majitelé.
Nejpůsobivějším prostorem vily je obývací pokoj v prvním patře, kterému dominuje expresivně koncipovaný krb uprostřed místnosti a dřevěná paneláž se skrytým vestavěným barem. Většina prvků, včetně schodiště, byla Ewerthem navržena na míru do posledního designu. Zatímco geometricky přísné terasy a rovná střecha se nese v duchu přísného racionalismu, některé vestavěné detaily se přiklánění k organickému designu. Jsou jimi například venkovní květináč ve tvaru bumerangu nebo zmíněné interiérové prvky.
Jen o několik let později v roce 1963 se Ewerth podepsal pod designem další nedaleké vily Ronde, kruhového futuristického objektu, který je vynesen na subtilních ocelových pilířích do úrovně prvního patra. Tento příklad mezinárodního stylu v vlivy space-age je dnes prázdný, mluví se ale o jeho zpřístupnění v podobě kulturního a výstavního centra.
Související
-
Organický skvost. Hotel Solana del Mar je harmonickou syntézu přírody a výtvarné imaginace
Hotel Solana del Mar se svou organickou architekturou zařezává do zvlněných písečných dun poloostrova Punta Ballena nedaleko uruguayského Punta del Este.
-
Sférická stavba Maison Quéré je nejvýznamnějším dílem snílka Rogera Le Flancheca
Roger Le Flanchec je autorem řady experimentálních rodinných domů, včetně sférické betonové stavby Maison Quéré vetknuté do zvrásněné přímořské krajiny Bretaně.
-
Zapomenutý brazilský brutalismus. Rezidenci Hanse Broose nelze přehlédnout
Původem Čechoslovák Hans Broos zaznamenal v průběhu 60. a 70. let dynamickou architektonickou kariéru v brazilském São Paulu. Svědčí o tom i jeho vlastní vila.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.