Odstíny záře a další světové premiéry skladatelů. Futurissimo ve službách Roku české hudby
Velká orchestrální kompozice Elišky Cílkové i studiová prvovýroba skladeb pro cimbál a klavír, jejichž autoři jsou Daniel Skála i Peter Graham. Tři premiéry nových nahrávek hudby komponované teď a tady. Další z objednávek Janáčkovy filharmonie Ostrava i soustředěné výkony cimbalisty Daniela Skály a klavíristy Jiřího Hrubého v rozhlasovém Studiu 1 v Ostravě, kde natáčel tandem František Mixa a Lubomír Výrek.
Odstíny záře, skladbu pro symfonický orchestr, psala Eliška Cílková (1987) v náročné životní situaci a nechala se tak inspirovat prostředím současné špičkové české neonatologie a sílou lidského života. „Skladba v sobě nese velmi silný vnitřní rozměr. Vypráví příběh z poklidných nocí, které doprovázelo pozorování sil lidského života“, odhaluje autorka a pokračuje: „Samotný název skladby odkazuje na pozitivní reálná světla jednotek intenzivní péče… Posluchače jistě upoutá opakovaný tón v harfě, jenž zosobňuje přeměněný zvuk monitoru životních funkcí a figury lidových motivů v samotném finále skladby zrcadlí zpěvy rodičů těchto dětí.“ Skladbu v Ostravě nastudoval a v dubnu tohoto roku uvedl dirigent Andrey Boreyko.
„Kompozice Spolubití vznikla překvapivě spontánně, asi s vědomím, že mým spoluhráčem je skvělý klavírista Jiří Hrubý. A tak jsem prostě hledal a následně i občas objevil spojitosti a rozdílnosti mezi klavírem a cimbálem. Například údery do strun i mimo ně, dozvuk, který umí být krásně nepředvídatelný, vertikální mnohoznačnosti, nebo třeba hru čtyřmi paličkami. To hlavní jsem ale pochopil až po nahrání: že se rád hudbou bavím a že ona neuvěřitelně baví mě“, uvedl autor skladby, virtuózní cimbalista Daniel Skála (1981).
Peter Graham, občanským jménem Jaroslav Šťastný (1952), vlivný brněnský autor, interpret, publicista a pedagog napsal kompozici MONO-DIA (Monology a dialogy pro cimbál a klavír). „Vznikla z podnětu Dana Skály v průběhu let 2020 a 2024. Je vlastně jakýmsi rezervoárem kratších skladeb, z nichž si mohou interpreti vybírat podle potřeby. Cimbál a klavír jsou příbuzné nástroje, jejich doznívání a způsob, jakým rezonují jeden v druhém, vytvářejí zvláštní atmosféru zastavujícího se času, jíž pronikají záblesky vzpomínek“, uvedl pro Futurissimo Jaroslav Šťastný.
Související
-
Znám jednu dívku 3. „Improvizace je o tom, jací jsme lidé,“ říká skladatelka Lucie Páchová
Profilový rozhovor v rámci cyklu k Roku české hudby připravil a hudbu Lucie Páchové nabídne Boris Klepal.
-
Znám jednu dívku 2. Michaela Pálka Plachká propojuje energii hor, jezer i lidí
„Čerpám sílu z přírody, která mě obklopuje, a také z jejího klidu,“ říká skladatelka žijící již dvanáct let v předhůří Alp.
-
Znám jednu dívku 1. České skladatelky v Roce české hudby
V prvním letošním Futurissimu hovoří o českých skladatelkách hudební publicista Boris Klepal s dramaturgem Filharmonie Brno Vítězslavem Mikešem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka