Od sladkobolné harmonie po snovou Odysseu: inspirace láskou v soudobé vážné hudbě
„A jaká síla je mocnější než láska?“, zeptal se řečnicky Igor Stravinskij ve své autobiografii. Ideální citát do knihy, aplikovatelný v určité životní etapě pravděpodobně na každého tvůrce. A také určující téma pro Futurissimo: čtyři podoby lásky ve skladbách čtyř různých autorů.
Všechny podoby lásky
Vedle individuálních pohnutek se manifestují i ty generační a dobové. Dvacáté století s sebou přineslo události a celosvětová traumata, která způsobila, že vrcholně romantická díla plná bolestně toužebných nerozvedených akordů začala působit nepatřičně, možná až groteskně.
Čtěte také
To ale nezamezilo mnohým skladatelkám a skladatelům se tématem lásky zabývat. A i přesto, že jsou časy romantických lieder za námi, Amorovy šípy srdce umělců jen tak zasahovat nepřestanou.
Potvrzují to i kompozice Kaiji Saariaho, Jonathana Harveyho, Svatopluka Havelky a Hanse Abrahamsena. Ve svých vokálně instrumentálních skladbách se tito autoři potýkají s láskou romantickou, obsesivní, idealizovanou i transcendentní.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Jana Knitlová: Soukromá derniéra. Příběh dvou herců na útěku z nacistického Německa
-
Ignát Herrmann: Výhost. Láska hory přenáší, ale někdy jsou rodiče nepřístupnější než velehory
-
Gilbert Keith Chesterton: Modrý kříž. Dopadne otec Brown i zločince mezinárodního formátu?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
