Od sladkobolné harmonie po snovou Odysseu: inspirace láskou v soudobé vážné hudbě
„A jaká síla je mocnější než láska?“, zeptal se řečnicky Igor Stravinskij ve své autobiografii. Ideální citát do knihy, aplikovatelný v určité životní etapě pravděpodobně na každého tvůrce. A také určující téma pro Futurissimo: čtyři podoby lásky ve skladbách čtyř různých autorů.
Všechny podoby lásky
Vedle individuálních pohnutek se manifestují i ty generační a dobové. Dvacáté století s sebou přineslo události a celosvětová traumata, která způsobila, že vrcholně romantická díla plná bolestně toužebných nerozvedených akordů začala působit nepatřičně, možná až groteskně.
Čtěte také
To ale nezamezilo mnohým skladatelkám a skladatelům se tématem lásky zabývat. A i přesto, že jsou časy romantických lieder za námi, Amorovy šípy srdce umělců jen tak zasahovat nepřestanou.
Potvrzují to i kompozice Kaiji Saariaho, Jonathana Harveyho, Svatopluka Havelky a Hanse Abrahamsena. Ve svých vokálně instrumentálních skladbách se tito autoři potýkají s láskou romantickou, obsesivní, idealizovanou i transcendentní.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Psí voják Filip Topol. Portrét hudebníka, básníka a sebevraha životem
-
Miloš Doležal: Čurda ze Staré Hlíny – příběh parašutisty. Jedna zrada, stovky českých životů
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Richard Brautigan: V melounovém cukru. Psychedelický román, který uchvátil generaci hippies
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.