O víře, matematice a starých botách
Říkal se kdysi vtip o babičce a dvou komunistech. Babička je chudá, nemá si za co koupit nové boty, a ty staré se už rozpadají. Zajde tedy do místní kapličky, a tam se modlí těmito slovy: Pane Bože, vidíš, jak se moje boty rozpadají, pošli mi prosím čtyři sta korun, abych si mohla koupit nové. Slyší to dva tamní komunisté, předseda a místopředseda, neboť se právě vracejí v rozjařené náladě ze schůze, kterážto se konala v nedaleké hospodě. Takové tmářství, zděsí se a zamíří rovnou do kapičky za modlící se babičkou. Soudružko, povídá předseda, tak jsme tě slyšeli, jak tady blábolíš nesmysly, tady máš dvě stě korun a běž si koupit boty. Ale pamatuj si, že nejsou od žádnýho Pánbíčka, to ti dává naše strana, předvoj dělnické třídy. Babička jim pěkně poděkuje, čeká až oba komunisté zase zmizí, a pak pokračuje v modlitbě těmito slovy: Pane Bože, děkuju za ty peníze, jen mi je příště prosím tě neposílej po zlodějích, kteří si nechají polovinu pro sebe.
Tenhle vtip docela hezky ilustroval známou skutečnost, že víry se člověk těžko vzdává, hlavně když se to po něm chce násilím. Platí taky opak, že totiž onu křehkou víru si člověk zákonem karabáče a ran po hlavě těžko osvojuje, což opět zakusila slavná komunistická strana, která pod rouškou vědeckého světového názoru zaváděla nové náboženství. Nepomohlo ani to, že měla v rukách všechen ukradený majetek a celý ideologický aparát, s jehož pomocí mediálně válcovala šestinu světa.
Apropos, pamatuju si jistého vojenského politruka, který v dobách nelítostného boje proti světovému imperialismu zapáleně vykládal nám vysokoškolákům, povinným vojenskou katedrou, že socialismus je na jedné šestině světa, ale bude se dál šířit, až bude na jedné sedmině, na jedné osmině, až na jedné desetině. Jeho matematická průprava nebyla zrovna ideální, ale kupodivu měl svatou pravdu. Docela rád bych se s ním ještě někdy viděl a pochválil ho za to, jak světový vývoj jasnozřivě předvídal.
Nic naplat, víra je křehká věcička, kterou ale vůbec není lehké rozbít. Ostatně, dokazují to dnešní komunisté, kteří setrvali ve svých doktrínách a nemíní si je nechat vzít. Kdyby šla babička z onoho vtipu ve svých dnes už poněkud zašlých botkách okolo místní hospody, slyšela by možná úvahy předsedy, místopředsedy a bývalého politruka o tom, jak bude jednou socialismus opět na jedné osmině, na jedné sedmině, a jednou snad i na jedné šestině světa.
S pocitem, že tihle pacholci jí pořád ještě dluží dvě stě korun, by pak zašla do nedaleké kapličky. A já bych tam zašel taky a meditoval nad tím, že existuje matematika nebeská a matematika pozemská, a kdo se vyzná v jedné, ještě se vůbec nemusí orientovat v té druhé, neboť co platí tam, nemusí platit onde, a o to vlastně v životě tak trochu jde. Ono, ruku na srdce, je užitečné, když člověk zvládne aspoň tu šestinu, sedminu, osminu, nebo dokonce desetinu. Není-liž pravda...
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Nový Svět očima místních. Živá vesnice uprostřed turistického centra Prahy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.