Ženská práce I. Písně a příběhy přelomových autorských zpěvaček od Niny Simone po Yoko Ono
Máme rádi Yoko Ono. Portrét jako satisfakce pro umělkyni, kterou chtělo rockové publikum zničit
Silným důvodem, proč rekapitulovat hudební dráhu Yoko Ono, je vedle samotného díla také zploštělý, silně nekompletní a zkreslený obraz, který se kolem japonské umělkyně utvořil. Cyklus Ženská práce pokračuje svou nejradikálnější částí.
Yoko byla už v šedesátých letech obecně respektovaná jako soudobá umělkyně. Ve dvoudílném portrétu nás zajímá ještě po jiných stránkách: Jako ta, která ovlivnila rock a pop právě skrze myšlenky současného umění, hlavně konceptuálního. Jako souputnice Johna Lennona, která na jeho přerod měla největší vliv.
Jako ta, která od roku 1970 odložila radikální zvukovou abstrakci svých začátků a začala natáčet písňová alba. S rockem, popem a později i elektronikou zasnoubila řadu výrazných myšlenek a přístupů, kterými vlastně pokračovala ve svojí zmíněné radikálnosti. Můžeme mít podezření, že její kritikové, a tím méně její hateři, tohle písňové dílo téměř neznali – a pokud ano, nepřenesli přes srdce, že Yoko měla jiné cíle i prostředky než klasický rock.
Mohlo by vás zajímat
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka



