Zápas o historické město. Urbanistické proměny Prahy od baroka do šedesátých let 20. století
Jak se proměňovalo historické centrum města v metropoli? Jaké urbanistické vrstvy v Praze nacházíme a které z nich jsou dodnes čitelné? Tyto otázky a mnohá další témata spojená s proměnami historického centra Prahy jsou předmětem zájmu historika architektury a vedoucího Ústavu pro dějiny umění na Karlově univerzitě Richarda Biegela, který provází seriálem o dějinách pražského urbanismu.
Urbanistické proměny Prahy by se slovy Richarda Biegela daly nazvat „zápasem o historické město“, protože „dějiny měst nejsou příběhy napsané, ale živé a žité... všechny pomyslné roviny – minulá, přítomná i budoucí – jsou přítomny neustále.“
V seriálu se proto věnujeme nejen obrazu barokního města, ale také Praze jako městu romantickému, kdy byly realizovány projekty nejvyššího purkrabí českého království Karla Chotka. Společně s autorkou seriálu Veronikou Joškovou Štefanovou se Richard Bigel zaměří i na proměny Prahy po radikální asanaci centra (1870–1900) a následně na regulaci historických čtvrtí – například Petrské čtvrti, kde později vyrostou nové ministerské budovy – v letech 1900–1918, kdy dochází k boji o charakter historického města.
Ve dvacátých letech 20. století se historické centrum dynamicky proměňuje. Barokní Václavské náměstí zaniká, nastupují progresivní avantgardistické architektonické a urbanistické vize a rodí se městské „City“.
Razantní zlom nastává s počátkem druhé světové války a následně po jejím ukončení v padesátých letech, kdy se do čela dostávají stalinistické vize... ty se v Praze – s výjimkou Stalinova pomníku – vyhýbají. Na sklonku padesátých let se Praha vrací k modernismu. Předmětem diskuzí i realizací jsou dopravní projekty včetně podzemní dráhy. V šedesátých letech historické centrum Prahy obohacují novostavby, například hotel Intercontinental nebo budova Federálního shromáždění (dnes nová budova Národního muzea).
Seriál zakončí vyhlášení městské památkové zóny, k čemuž přispěl vznik R-ateliéru a Státního ústavu pro rekonstrukci památkových měst a objektů, v jehož rámci fungoval i ateliér stavebně-historických průzkumů, a právě díky němu byly odhaleny cenné historické vrstvy centra Prahy.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Charles Dickens: Vánoční koleda čili Vánoční povídka s duchy. Dojemná proměna lidského srdce
-
Hans Christian Andersen: Sněhová královna. Slavná pohádka o nebezpečné výpravě malé holčičky
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka





