Žili jsme v prolhané době, proto jsme potřebovali pravdivé divadlo, vzpomíná taneční a divadelní režisérka Nina Vangeli

Přehrát celý seriál (5 z 5 dílů)
1. díl: Nina Vangeli, taneční a divadelní publicistka, režisérka, pedagožka a překladatelka
2. díl: Nina Vangeli, taneční a divadelní publicistka, režisérka, pedagožka a překladatelka
3. díl: Nina Vangeli, taneční a divadelní publicistka, režisérka, pedagožka a překladatelka
4. díl: Nina Vangeli, taneční a divadelní publicistka, režisérka, pedagožka a překladatelka
5. díl: Nina Vangeli, taneční a divadelní publicistka, režisérka, pedagožka a překladatelka
Posluchači Mozaiky na Vltavě ji dobře znají jako kritičku, která se zabývá tancem, fyzickým divadlem a divadelními experimenty. Její uhrančivý projev nás často vtáhne přímo na scénu, zabydlenou základními otázkami člověka. Nina Vangeli, jakkoli je významnou teoretičkou tance, se do dějin moderního českého divadla zapsala hlavně jako režisérka. Přinášela spolu s dalšími tvůrci do českého prostředí principy druhé divadelní reformy a rozvíjela fyzické divadlo.
Ve svých vzpomínkách Nina Vangeli (1946) vypráví osudy rodiny pocházející z ruského jihu, její spletitou cestu přes pracovní tábory za druhé světové války do Čech, nejprve do Kutné hory a posléze díky talentu maminky, pozdější šachové mistryně Niny Bělské, do Prahy na Žižkov. Popisuje svou ranou lásku k divadlu, tomu v 60. letech, a také složitou cestu k němu – přes studia ruštiny a češtiny na FF UK v Praze, následně přes studia komparatistiky u Václava Černého a Divadelní vědy u Milana Lukeše, Dany Kalvodové nebo Miroslava Kouřila se dostává k divadelní skupině Václava Martince Křesadlo, později přejmenované na Studio pohybového divadla.
Divadlo není kratochvíle, ale vytrhující zážitek
Divadelní tvorbě se Nina Vangeli v undergroundovém, amatérském prostředí věnovala od poloviny 70. let, později také samostatně v Branickém divadle. Společné inscenace se vracely k rituálnímu základu divadla, nejen v tom smyslu, že divadlo má být extatickým zážitkem, ale také náměty a látkou, z níž je utkáno. Proměny podle Ovidia, Knihy mrtvých starého Egypta, Tanec svatého Víta podle biblické knihy Kazatel, to jsou některá z představení, která v sedmdesátých letech uvedly oba soubory. Stálou metodou práce byla improvizace a to také proto, že oba divadelníci usilovali o dosažení autentického zážitku.
Revoluce proti minulému divadlu byla v tom, že nepředstavovalo autenticitu. A my jsme si ji vzali do hlavy. Chápali jsme ji jako nahou pravdu.
Nejde tu o divadlo, které divákovi nabízí postavy hrané herci, jde tu hlavně o setkání aktéra s divákem, pokud možno nehrané, přítomné, pravdivé. To jest divadlo, o jaké ve světě usilovali tvůrci jako Jerzy Grotowski, Peter Brook, Living theatre a další. „Na první dobrou bych řekla, že jsme tu pravdu potřebovali proto, že jsme žili v hrozně prolhané době. Zadruhé proto, že mladý člověk je advokát pravdy.“
Nejposlouchanější
-
Gaius Suetonius Tranquillus: Životopisy císařů. Náhled nejen do soukromí římských vládců
-
Josef Pohl: Kdo je mým soudcem? Jiří Holý v roli muže, který čelí vlastnímu rozsudku
-
Michał Walczak: Amazonie. Hořká komedie ze života mladých herců
-
Boží vůle, Milost, Matka devíti a další povídky zapomenutého moravského prozaika Oskara Jellineka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.