Němý film s živou hudbou na 49. Letní filmové škole v Uherském Hradišti
Nizozemská virtuózní pianistka Maud Nelissen, experimentální violoncellistka a skladatelka žijící v Berlíně Martina Bertoni, slovensko-maďarská hudebnice Adela Mede, ikony české alternativní scény manželé Havlovi a kytarista Tomáš Kopáček aka Black Tar Jesus.
Šestice hudebníků, kteří doprovodili na LFŠ české němé filmy z let 1918 až 1924, přibližuje v rozhovoru s Kristýnou Šrámkovou své hudební přístupy k této nevšední disciplíně. Dramaturgy sekce němých filmů jsou na LFŠ Radomír D. Kokeš a Viktor Palák.
Němé filmy se dostávají znovu do kinosálů a na festivaly po celém světě a to je případ i Letní filmové školy v Uherském Hradišti, kde „němému filmu s živou hudbou“ patří celá sekce, a to už 16 let.
V roce 2023, pro 49. LFŠ, zvolil filmový dramaturg Radomír D. Kokeš téma „Česká němá kinematografie v přechodovém období 1918−1924“. Pro šestici filmů (Adam a Eva, Děvče z hor, O velkou cenu, Cikáni, Roztržené foto, Drvoštěp) vybral hudební dramaturg Viktor Palák muzikanty různých hudebních žánrů a osobních uměleckých přístupů.
Je hudba, která se k doprovodu němého filmu nehodí? Jak probíhá příprava na projekci filmu − volí hudebníci spíš improvizaci, nebo předem zkomponovaný doprovod?
V rozhovorech s dramaturgy a hlavně pěticí hudebníků, kterými byli Maud Nelissen, Martina Bertoni, Adela Mede, Vojtěch Havel a Tomáš Kopáček s projektem Black Tar Jesus, přináší Kristýna Šrámková vhled do této přes sto let staré disciplíny v průniku hudebních žánrů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.