Jaký měl T. G. Masaryk vztah k hudbě?
Masarykovy narozeniny 7. března byly za První republiky neoficiálním svátkem, který měl kultovní, místy až úsměvné podoby. Během dalších desetiletí ale docházelo k proměně a promítlo se to i do písniček, které byly komponovány nebo upravovány – a nejen do nich. To je ale jen jedna rovina tématu Masaryk a hudba, v Akademii připomínáme i další.
Jaký byl Masarykův vztah k hudbě, to není snadné zjistit a čím byl slavnější, tím se zprávy množí a zároveň různí. Projevy hudební úcty zcela převažují: dokládají to stovky adoračních skladeb, ale najdeme i kritické projevy. Ještě z doby „boje o Hilsnera“ a „boje o Rukopisy“ pocházejí nactiutrhačné kuplety a při pečlivém hledání najdeme i kritiku Masarykova přístupu k hudebnímu dění. Např. skladatel Vítězslav Novák měl pocit, že si jeho tvorby Masaryk nevšímá a že se nepostaral po roce 1918 o důstojné zázemí pro pražskou konzervatoř.
Ze skladeb, které Masaryk komentuje, i ze skladeb jemu věnovaných, je sestavena hudební část. A některé písně pro Akademii vznikly zcela nově nedávno v ostravském studiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.
Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu


Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET
Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser