„Nebyla románová postava, ale člověk z masa a krve.“ Helena Třeštíková natočila dokument o Lídě Baarové
Do kin přichází celovečerní dokument Heleny Třeštíkové nazvaný Zkáza krásou pojednávající o životních a pracovních osudech Lídy Baarové. Spolurežisérem snímku sestaveného z archivních materiálů a rozhovoru Heleny Třeštíkové s jednou z největších hvězd československého filmového plátna je Jakub Hejna.
Za pomoci hereččina vyprávění z roku 1995 a bohatých archivních materiálů ukazuje dramatické osudy úspěšné osobnosti, která byla po druhé světové válce nařčena z kolaborace s Němci, vězněna a nakonec emigrovala. Jak sama řekla, žádný z jejích filmů nebyl tak dramatický, jako její život, což potvrzuje i Helena Třeštíková podle toho, jak sledovala její filmy a jaké vzlety a pády herečka prožila.
„Myslím, že jistě zaznamenala, že Joseph Goebbels je důležitý muž třetí říše,“ reaguje režisérka na slova Lídy Baarové, „ale je to velký časový odstup, takže to dnes zní jako stylizace, že se o politiku nezajímala. Do jaké míry to je pravda už nezjistíme, každopádně ale vztah mezi nimi existoval.“
Hrdinka, doba, politika a stále dokolaFilm Zkáza krásou samozřejmě nepojednává pouze o herečce Lídě Baarové. Helena Třeštíková v něm také ukazuje dobu, ve které žila, a tak se ve filmu střídají záběry Václavského náměstí a paláce Lucerna, kde lidé žijí, skandují, kde se střídají režimy a hesla. „Když se člověk probírá těmi archivy, tak si právě uvědomí, jak se historie opakuje,“ potvrzuje režisérka Třeštíková.
Rozhovor Heleny Třeštíkové při setkání s Lídou Baarovou Režisérka se s herečkou setkala před lety, na sklonku jejího života. Zaznamenala jejé otevřenou zpověď kdysi obdivované a stejnou měrou pak opovrhované osobnosti. V oficiálním textu distributora k tomu čteme: „Příběh sebedestruktivní lovestory s proporcemi antické tragédie je fatálně spjat s evropskými dějinami a ukazuje mimořádně upřímný portrét ženy, jež na vrcholu kariéry ležel svět u nohou. O to monumentálnější byl pak její pád do zapomnění a samoty.“