Národní divadlo uvádí provokativní operu Lolita
Hudebně-dramatické dílo o vztahu vzdělaného čtyřicátníka, literárního vědce a spisovatele Humberta ke dvanáctileté dívce zahájí sezónu Opery Národního divadla a Státní opery. Lolita od současného ruského skladatele Rodiona Ščedrina podle stejnojmenného románu Vladimira Nabokova bude uvedena v české premiéře.
Operu Lolita na své vlastní libreto Ščedrin složil z podnětu Mstislava Rostropoviče, který také dirigoval její světovou premiéru – a to ve švédském překladu libreta – v roce 1994 ve Stockholmu. V Lolitě Ščedrin vytvořil mnohovrstevný příběh, v němž se prolínají témata smyslnosti, lásky a hříchu:
„Vždy, když skládám, je pro mne velice důležité najít ten správný klíč, který mi umožní se co nejvíce přiblížit k originální předloze. A chce se mi věřit, že se mi v případě Lolity podařilo ten klíč najít. Záměr byl maximálně vystihnout tajuplnou atmosféru Nabokova velkého románu, tu hloubku tajemství, která je v něm zakořeněna. Operu jsem napsal pro velké obsazení orchestru, nicméně pro Prahu jsem ji upravil, aby vyhovovala historickému prostoru Stavovského divadla. Je pro mne velkou ctí, že Lolita zazní v divadle, ve kterém měly světovou premiéru hned dvě Mozartovy opery, kde byl uváděn i Beethovenův Fidelio. Vzal jsem si proto partitury těchto děl, abych měl představu, s jakým nástrojovým obsazení mohu pro Lolitu v Praze plus minus pracovat. A nakonec to bude kolem čtyřiceti hráčů,“ uvedl skladatel.
Zatímco operní Ščedrin vstupuje na české jeviště teprve podruhé – v roce 1978 se v Brně uskutečnila československá premiéra jeho opery Mrtvé duše – Ščedrinovy balety, které ve většině případů složil pro svou manželku, slavnou primabalerínu Maju Pliseckou, jsou u nás dobře známé. První českou inscenaci jeho opery Lolita vytvoří na scéně Stavovského divadla v Praze slovenská režisérka a performerka Sláva Daubnerová.
„Pojímáme to i se scénografem Borisem Kudličkou jako rekonstrukci celého případu, přičemž Humbert vlastně vstupuje do reálných kulis, které jsou ale zároveň přiznanými divadelními kulisami. Šlo nám hlavně o to, abych se tam zachoval ten princip hlavního vypravěče příběhu. Chtěla jsem nějakým způsobem demytizovat postavu Lolity, na kterou se za tu dobu nalepilo pojmenování nymfička, která vlastně Humberta svádí. Začalo se také řešit, jestli to všechno nebylo jinak a to já se vlastně snažím v tom režijním konceptu vyvrátit a ukázat, že je to vlastně dvanáctileté děvče,“ říká Daubnerová.
V titulní roli se českému publiku poprvé představí mladá ruská sopranistka Pelageya Kurennaya, která už má s hudbou Rodiona Ščedrina bohaté zkušenosti. Zpívala už například roli Marušky v jeho opeře Vánoční pohádka.
Pelageya Kurennaya k tomu říká: „Když srovnám Lolitu právě s Maruškou ze Ščedrinovy Vánoční pohádky, je to něco úplně jiného, diametrálně odlišného. Lolita je vlastně postava, která se nepodobá žádné jiné postavě, kterou jsem dosud na jevišti ztvárnila. A musím říct, že hrát právě Lolitu byl vždycky můj sen. Viděla jsem oba dva filmy, četla jsem samozřejmě Nabokovův román…. Lolita a její charakter… Je to mladinká dívenka, dvanáctiletá, která nikdy nepoznala otce. Vyrůstala se svojí matkou a já si myslím, že žila v takovém svém vlastním světě, protože vztahy s matkou neměla příliš dobré. A vlastně vyrůstala na americké televizi, časopisech, pop kultuře, tanci. V podstatě podobně jako dnešní děti. Ale myslím si, že Lolita má ještě jeden aspekt. Je to vlastně velmi hluboká postava a vidíme to ve chvíli, kdy se setkává s Humbertem. Protože on ji popisuje jako démona, který převzal podobu mladé dívky.“
Ztvárnit roli Lolity není pro sopranistku vůbec jednoduché: „Je mi dvacet plus a nerada bych, aby to moje ztvárnění dvanáctiletého dítěte vyznělo nějak dětsky nebo hloupě, snažím se najít to tajemství, které je v příběhu, a to tak, aby to nebylo po povrchu, aby to bylo hluboké. Při studiu této role jsem si začala všímat něčeho, co jsem dosud nezažila. Od prvního momentu, když ráno vstanu, mám z té hudby doslova „husí kůži“. Pak se rozezpívám, opakuji si part, jdu na zkoušku, a čím dál tím víc mne ta hudba pohlcuje. Obě dějství jsou hudebně velmi odlišná, čím víc s kolegy ale tu hudbu posloucháme, tím víc se do ní zamilováváme. Je to něco, co zkrátka nikoho nenechá chladným,“ dodává Kurennaya.
Operu Lolita ve Stavovském divadle hudebně nastudoval mladý německý dirigent ruského původu Sergey Neller:
„S hudbou Rodiona Ščedrina mám velké zkušenosti jako klavírista, ale poprvé ji zde interpretuji jako dirigent. Na jeho Ščedrinově hudbě jsem víceméně vyrůstal a jsem proto šťastný, že jsem byl k tomuto projektu v Praze přizván. Je to opravdu složitý úkol, protože se jedná teprve o čtvrté nastudování tohoto díla. První bylo ve Stockholmu, druhé v ruském městě Perm a třetí v Německu, konkrétně ve Wiesbadenu. Neexistuje tedy žádná velká inscenační tradice. Náš hlavní úkol spočívá v tom, abych každé jednotlivé notě připadl maximální smysl, abychom to zkrátka nezahráli a nezazpívali jen tak, aby zkrátka každá nota nesla hluboký význam. Celá ta opera je velice dynamická, je napsána přitažlivě, má v sobě velké napětí. Myslím si, že nejdůležitější je, abychom ji v Praze nastudovali tak, aby pak byla přitažlivá i pro ostatní světové scény. Je to zkrátka něco opravdu speciálního.“
Čtěte také
V roli Humberta, otčíma Lolity, vystoupí ruský barytonista Petr Sokolov a v roli Lolitiny matky Charlotte se budou střídat mezzosopranistky Veronika Hajnová a Daria Rositskaya, která v roce 2018 získala na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech 2. cenu v kategorii Opera a Cenu Opery Národního divadla. Role svůdce Quiltyho se zhostí ukrajinský tenorista Alexander Kravets v alternaci s Alešem Brisceinem. V dalších rolích se představí Michaela Zajmi, Ivo Hrachovec, Eliška Gattringerová, Sylva Čmugrová, Václav Sibera, Martin Matoušek, Lucie Hájková a Jana Sýkorová.
Na inscenaci se podílí sbor a orchestr Státní opery, a Kühnův dětský sbor.
Premiéry: 3. a 5. října 2019, reprízy: 11., 19. a 25. října, 10. a 14. listopadu 2019, 8. a 10. ledna 2020.
Vice informací naleznete na webových stránkách Národního divadla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.