Mystika jménem těremin. Poslechněte si koncert s nástrojem, který je ovládán bez doteku

Carolina Eyck, hráčka na těremin
Carolina Eyck, hráčka na těremin

Ze záznamu nabízíme koncert letošního Pražského jara, kde byl hlavním lákadlem těremin, sólový elektronický nástroj, který i sto let po svém vzniku vyvolává úžas.

Bohuslav Martinů byl jeden z prvních skladatelů, kteří pro vůbec první elektronický nástroj v historii komponovali. Už v roce 1945 napsal Fantazii pro těremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír, která je trochu mystická: zní místy jako hudba sfér a místy jako stesk po domově.

Vedle toho zazněla 24. května ve světové premiéře také nová skladba pro těremina a stejné obsazení Jakuba Rataje. V Praze při té příležitosti hostovala Carolina Eyck, jedna z nejvyhledávanějších hráček na tento nástroj a jeho nadšená propagátorka.

Program:

Joseph Haydn: Smyčcový kvartet G dur op. 17, č. 5
Bohuslav Martinů: Smyčcový kvartet č. 3
Jakub Rataj: ather. Skladba pro teremin, hoboj, klavír a smyčcové kvarteto
Bohuslav Martinů: Motýli a rajky. Tři skladby pro klavír, Fantazie pro teremin, hoboj, klavír a smyčcový kvartet

Hrají:
Carolina Eyck, Alžběta Jamborová, Karel Košárek a Bennewitzovo kvarteto

Koncert ovšem patřil také Bennewitzovu kvartetu a setkání klasicismu s neoklasicismem. Kvartet Josepha Haydna doplnil Třetí kvartet od Martinů a jeho impresionistický klavírní cyklus Motýli a rajky.

Dopoledne před koncertem jsme také hovořili se Štěpánem Ježkem, druhým houslistou souboru, o programu a zajímavostech z příprav: