Mobil místo hudebního nástroje

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02264328.jpeg

V rámci pilotního projektu muzicírují žáci jedné berlínské školy nikoli na hudebních nástrojích, nýbrž na mobilech.

Mobily nemají obvykle ve třídě během vyučování co dělat. Na berlínské škole Berthy-von-Suttnerové jsou dokonce přísně zakázané. Nikoli však v 8a. Její žáci se totiž účastní pilotního projektu postupimské univerzity, jehož cílem je zjistit, zda a nakolik lze nové technologie integrovat do hodin hudební výchovy. Jak ukazují výsledky, bez problémů.

Prsty osmáků hbitě klikají a jezdí po displeji. V rukou nemají hudební nástroje, nýbrž smartphone i tablet. Projekt, který je dílem Matthiase Krebse, docenta hudební pedagogiky, je v Německu ojedinělý a po testovací fázi by měl společně s učiteli vzniknout koncept, jak do výuky hudby smysluplně začlenit moderní technologie co by učební pomůcky. Matthias Krebs, jinak vystudovaný operní zpěvák, více než rok zkouší hudební aplikace a založil dokonce s profesionálními hudebníky kapelu, ve které muzicírují výhradně na mobilních telefonech. Repertoár skupiny se nese ve zcela v klasickém stylu.

Počítač, smartphone, MP3, sluchátka. Bez toho se hodina hudební výchovy v 8A na berlínském gymnáziu neobejde. Tato technika se jinak při vyučování jen málokdy dostane ke slovu. Německo dokonce propadlo v mezinárodní studii PISA, která v členských zemích OECD srovnávala používání počítače při výuce. Spolková republika skončila na posledním místě. Hodina experimentální hudební výchovy na berlínské škole trvá 90 minut. Rytmy a melodie se kombinují, v popředí je pokaždé jasná struktura jako u klasické kompozice. Tóny lze kliknutím nejenom přehrát, ale i modulovat.

Tento zajisté netradiční druh muzicírování vítají především ti, kteří neovládají žádný hudební nástroj či nemají hudební průpravu, nechybí jim ale muzikalita a chuť i fantazie komponovat. Spektrum mobilních aplikací je velmi široké a pro uživatele i výhodné, mnoho z nich lze totiž stáhnout zdarma nebo za přijatelný poplatek. Ačkoli žáky 8A netradiční hudební výchova, ve které první housle hrají nové technologie, nadchla, shodují se v tom, že opravdový instrument je přece jen preciznější a umožňuje lépe a věrohodněji vyjádřit pocity.