Město, jeho hrdinové a umělá inteligence. Začíná LUSTR, festival ilustrace

4. říjen 2018

Neobydlené pokoje činžáku Kampus Hybernská přivítají ilustrace od pěti desítek českých i zahraničních autorů. K tomu přednášky, workshopy, hudba. Tak bude mezi 4. a 10. říjnem vypadat pátý ročník festivalu ilustrace LUSTR.

Historicky poprvé bude mít LUSTR téma: Město, jeho hrdinové a umělá inteligence. Hravý vizuál LUSTR s tajemnou zídkou uprostřed letos na toto téma nakreslil Michal Bačák, vystudovaný produktový designér a vítěz ceny Czech Grand Design 2016 v kategorii Ilustrátor roku. Inspirovala ho klasika, Trnkova Zahrada i Alenka v říši za zrcadlem. Pomyslnou brankou do jiného světa ale pro Michala bývá i bílý papír vyzývající k vytvoření vlastního vesmíru.

Největší rozdíl mezi českými a zahraničními ilustrátory je v sebeprezentaci

„Zatímco mladí zahraniční ilustrátoři mívají profi stránky, ti čeští někdy nemají vůbec žádné. Mnohdy nám posílají nehotové kresby, jen jakési poloskici. Kdo to s prací ilustrátora myslí vážně, měl by tento přístup změnit,” říká o rozdílech mezi Českem a zahraničím Naďa Sheshuková, organizátorka festivalu LUSTR. Mít funkční, dobře dohledatelné portfolio je důležité i podle ilustrátorky Anny Fialové. Ta kvůli psychickým problémům nedostudovala práva a ke kreslení, koníčku z dětských let, se vrátila až během arteterapie. Nyní patří mezi vycházející hvězdy české ilustrace.

„Všechny ilustrátoři, které na Instagramu sleduju, švihají obrázky každý den. Ať už staré, nebo nové. Aby byl autor pro ostatní zajímavý, musí být jeho sociální sítě stále aktualizované. Nikdy jsem nestudovala ilustraci, ale tohle je jedna z věcí, která by se vysokým školám možná dala vytknout. Že studenty neučí, jak se prezentovat a jak zvládnout uzavírání zakázek,” míní Anna Fialová v ArtCafé. Michal Bačák sice díky lepší výchozí situaci vyplývající z větší popularity tolik novinek na Facebook nevkládá, nedávno si však po domluvě s manažerkou alespoň založil oficiální instagramový účet.

Jak je důležité míti manažera

Bačákovi začaly zakázky ve velkém naskakovat zhruba před dvěma lety v období spolupráce se značkou Křehký a nominací na cenu Czech Grand Design. Nejprve si práci a z ní vyplývající povinnosti organizoval sám, nyní už má k ruce manažerku. Po domluvě s ní stanovuje i ceny svých kreseb. „Na dobu, kdy jsem peníze řešil sám, se už snažím zapomenout, protože to bylo peklo,” usmívá se a dodává, že introverty jako je on nebo kolegyně Anna Fialová klienti po finanční stránce často zneužívají. Místo peněz jim nabízí třeba to, že si ilustrace pro ně „mohou dát do portfolia”.

„Stanovit si vlastní cenu je těžké. Když vám každý píše, že chce obrázek a že to bude za PR, ale pak zjistíte, že vás nezačala sledovat ani noha, musíte si buď nastavit ceník a ten tvrdě dodržovat, anebo si pořídit manažera,” konstatuje Anna, která má dnes na sociálních sítích několik tisíc fanoušků. Ti si o její tisky často píší v komentářích, byznys už ale i Anně pomáhá řešit právě manažer.

Práce snů

Vysněnou prací byla pro Michala před časem realistické encyklopedie pro děti. Přání je stále aktuální, plány ovšem autorovi narušuje vlastní poťouchlost. „Mám rád zpodobňování reality ve vztahu k mystifikaci, a tak si říkám, jestli bych místo sumy vědomostí neměl nakreslit spíš sumu dezinformací. Děti budou sice plavat v nesmyslech, ale pro rodiče to bude zábava,” směje se. Anna by jednou ráda napsala a ilustrovala knihu o psychických nemocech a o tom, jak s nimi sama bojuje. „V tom tématu je miliarda symbolů, které se dají krásně výtvarně zpracovat,” uzavírá ArtCafé na téma ilustrace.

Jak je těžké ilustrací se uživit? Jak se člověk stane ilustrátorem? Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém hrála hudba podle výběru Václava Havelky.

Spustit audio

Související