Nabízí Instagram nové způsoby, jak vnímat umění?
Leckdo by možná řekl, že sociální sítě nemohou vnímání výtvarného umění nijak prospět. Současné poznatky ale ukazují, že sdílení na sociálních sítích má i své klady.
Fenoménu vnímání uměleckých děl přes sociální sítě se v poslední době věnuje nejeden společenský, či umělecký časopis. Adam Suess a Kylie Budgeová z australského webu The Conversation, se pokusili celý fenomén popsat a shrnout. Ve spojitosti s výtvarným uměním hraje mezi sociálními sítěmi prim Instagram. Aplikaci, která je převážně využívána ke sdílení fotografií, používá na 800 milionů lidí a její popularita roste.
Obvykle je zamořena selfíčky. Pokud jí však používají fanoušci výtvarného umění nebo instituce, jakými jsou galerie a muzea, mohou klady převážit nad zápory. Galerie a muzea dnes aktivně vybízejí uživatele, aby sdíleli své fotografie i postřehy. Týká se to především těch, které se zaměřují na nějaké populární jevy. Na Instagramu patří mezi nejvíce frekventované instituce Muzeum zmrzliny, které sídlí hned v několika městech v USA. Expozice je přímo koncipována tak, aby byla vhodná k interaktivnímu zapojení návštěvníků, k fotografování a pořizování selfíček.
Jak se s novým fenoménem popasovala muzea a galerie klasického střihu
Také u muzeí a galerií tradičního ražení se setkáváme s podobným přístupem. Například Národní Galerie v Melbourne označuje některé vystavené objekty štítkem „Insta-friendly“, tedy vhodné k focení. U nich už kurátor počítá s tím, že se s nimi návštěvník vyfotí, a předem je ochraňuje proti poškození. Často se k objektům instalují zrcadla, která mají jediný účelem: aby si návštěvník mohl zvěčnit svůj odraz s celým exponátem a nezůstalo jen u selfíček.
Tyto zásahy nejsou vnímány jako degradace kurátorské práce. Inovace mají i ryze pragmatický důvod. Návštěvníci se s předměty fotí i přes výslovný zákaz a řada instalací, které nejsou dostatečně chráněny, při focení trpí. Například v Los Angeles došlo v červenci 2017 ke škodě v hodnotě 200 tisíc dolarů, když jedna návštěvnice při focení selfíčka srazila stojan s exponátem a dominovým efektem i všechny ostatní v řadě. Galerie se tehdy rozhodla odškodnění nevymáhat. V Británii byla zase poškozena 800 let stará rakev, když touha po perfektním záběru vedla jednoho z návštěvníků k tomu, že fotoaparát svěřil svému dítěti, které vyzvedl přes bariéru oddělující návštěvníky od exponátu. I v tomto případě došlo ke kolizi a rakev z podstavce spadla a rozbila se.
Selfie tyče a autorská práva
Nějaká pravidla a zákazy samozřejmě stále platí. Selfie tyče rozhodně zůstávají noční můrou řady kurátorů. Problémem je i porušovaní autorských práv. Umělec by měl dopředu souhlasit s tím, že jeho dílo bude fotografováno. U řady vzácných maleb se stále diskutuje, zda jim neubližuje časté focení bleskem. Některé galerie však zákaz focení zrušily. Zákaz sdílení fotografií na sociálních sítích vidí jako jisté kulturní elitářství a nechtějí návštěvníkům ubírat nové možnosti, jak zažívat umění. Snaží se je tedy informovat, která umělecká díla je možné fotografovat a která nikoli.
Kreativita návštěvníků a nový zájem o kompozici fotografie
Pokud si dáme práci a projdeme některé konkrétní hashtagy, kterými lidé své příspěvky doplňují, zjistíme, že kreativních jedinců je celá řada. Na internetu byly například hojně zmiňovány fotky z výstavy Gerharda Richtera v Queenslandu. Řada fotografů zachytila větší plátna vkusně doplněná o siluety návštěvníků, nebo zájemce o Richterovi malby, kteří přišli oblečeni tak, že ladili s některým jeho obrazem. To se může na první pohled zdát jako banalita, ale opět se tím vrací zájem o kompozici, který mohla digitální fotografie zcela pohřbít.
Téma pro seriózní výzkum?
V současné době si galerie a muzea platí i odborné studie, které fenomén sdílení fotografií z výstav na Instagramu mapují. Z nich je patrné, že selfíčka převažují hlavně u komerčních výstav. U odborných výstav, či u výstav současného umění převažují fotky celků a detailů vystavovaných předmětů. Kurátorům sociální sítě umožňují oslovit nové zájemce a vytvořit s nimi těsnější vazby. Restrikce tedy pomalu slábnou a v budoucnu bude nutné promýšlet výstavy a muzejní expozice s ohledem na svět sociálních sítí.
Celý záznam pořadu včetně rozhovoru s Markem Musilem o festivalu Burning Mana a včetně hudby podle výběru Jonáše Kucharského si můžete poslechnout zde:
Související
-
Čím víc lajků, tím víc návštěvníků? Jak pracují kulturní instituce s online ratingem?
Jak bojují muzea a další kulturní instituce o přízeň v digitálním prostředí? Představitelé tří českých organizací o tom vyprávěli v ArCafé.
-
Instagram už není co dřív, ale pro umělce je teď skvělou...
Jako malou ji fascinovali klučičí hrdinové. „Myslím, že se mi líbil ten pocit svobody a bezstarostnosti. Nějak jsem tušila, že mě se týkat v dospělosti nebude,“ řík...
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Paní Svět. Josef Somr, František Němec a Václav Postránecký v tragikomedii Karola Sidona
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem
-
Walter Isaacson: Einstein – Jeho život a vesmír. Výběr z životopisu jednoho z nejvýznamnějších vědců
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka