Měl by ses probudit, chceš-li žít. Záznam multižánrové opery Muž v skafandri

18. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Miro Tóth: Muž v skafandri (2019), multižánrová opera

Sotva jsme poprvé oblékli Eugena Cernana do skafandru, už druhý den nám kvůli pandemii zakázali operu reprízovat. Naším cílem nebylo pracovat s tématem apokalypsy, ta je zde myšlena jako kýč. Mise lidí na jiné planety a financování takových cest odvracejí pozornost od záchrany Země, na které asi zahyneme dřív, než se z ní dostaneme ven.“ Tak by se dala ve zkratce formulovat slovy Mira Tótha nosná myšlenka působivé performance, kterou nabízíme v rozhlasové premiéře.

Miro Tóth: Muž v skafandri (2019), multižánrová opera

Skladatel, libretista, improvizátor, člen různorodých hudebních uskupení, zvukový designer, saxofonista i extensivní zpěvák Miro Tóth (1981) je autorem multižánrové opery Muž v skafandri (2019), která byla v industriálně půvabném prostoru Kompresorovny Dolu Hlubina součástí festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava. Představení je volně inspirované skutečnou postavou amerického kosmonauta s českými a slovenskými kořeny Eugena Andrewa Cernana (1934 – 2017), posledního muže na Měsíci, jehož sounáležitost s původním domovem předků byla v USA tak silná, že na oba lety lodě Apollo vzal s sebou československou vlajku. Cernan ji přivezl také v roce 1974 na svou první návštěvu Československa.

S reminiscencí na tuto událost, s jejími významy, ale také mýtem, který se kolem pobytu amerického astronauta v komunistickém Československu vytvořil, pracuje Miro Tóth i dramaturgyně opery Michaela Rosová. „Svého“ Cernana vracejí z Měsíce, kam přesídlilo lidstvo, na zničenou, opuštěnou planetu Zemi. Co hledá a co vlastně může nalézt na cestě za identitou vlastních kořenů? Co je moment smrti a co je po ní? Téma dystopie, klimatických změn i pandemie? Tvůrci jakoby předem tušili, že něco je „ve vzduchu“.

Miro Tóth: Muž v skafandri (2019), multižánrová opera

S jistou reminiscencí pracuje Tóth s Rosovou také v samotné hudbě. Co zbylo z žánru opery? Jak ovlivňuje operní domy, které je třeba naplnit touto tradiční formou? Instrumentace Tóthovy opery je fascinující: preparované cembalo, basová kytara, tři pozouny s fixně zapsanou hudbou, která vede melodický klastr, a elektronika typu dark ambientu. A k tomu performeři, kteří také fungují v odděleném čase. Co dodává skladatel? „V hudbě dělám jen to, co je nevyhnutelné. Co tam nemá být, tam jednoduše není. A to, že mluvím o multižánrové nebo „meta-žánrové“ hudbě, to je jen přirozenost. Snažím se inspirovat přírodou, zákonitostmi, které vzniknou organicky, než dopředu determinovanými složkami.“

Miro Tóth: Muž v skafandri (2019), multižánrová opera

Rozhovor s Miro Tothem i audio záznam české premiéry opery Muž ve skafandru, přináší slovy autora ještě jeden umělecký rozměr: hledání něčeho zapomenutého nebo zahrabaného někde pod kobercem našeho vědomí.

Spustit audio