Petr Bakla: Hledání tichého zvuku v hlasitém

23. březen 2025

„Já jsem vlastně beznadějný romantik, všechny mé skladby jsou pro mě velmi osobní a téměř biografické. To je ovšem věc, kterou nikdo vědět nepotřebuje a ani nemá, protože by to zcela zbytečně limitovalo vnímání té hudby, její možnosti.“ To o sobě prohlásil v jednom rozhovoru skladatel Petr Bakla, host tohoto dílu Futurissima.

Podle svých slov se Bakla věnuje se vytváření notované hudby pro akustické nástroje, od sólových skladeb po kompozice pro orchestr. Zajímají ho situace a souvislosti, v nichž základní hudební materiál nabývá zvláštní expresivity a energie. Jeho hudba je v jistých ohledech reduktivní, ovšem má na hony daleko k jakékoliv podobě minimalismu.

Čtěte také

Motivem pro dnešní setkání bylo mimo jiné nedávno vydané album s hudbou Petra Bakly pro violoncello a klavír. Vydala ho značka Octopus Press, jež je součástí ostravské galerie Plato, a tři skladby na něm hrají violoncellista Matthias Lorenz a klavírista Miroslav Beinhauer.

Poslechli jsme si též ukázku z Baklova předchozího alba Late Night Show, které vydala belgická značka Sub Rosa a kde se rovněž objevuje klavírista Miroslav Beinhauer, mimo jiné v doprovodu Brno Contemporary Orchestra.

Řeč byla mimo jiné o vztahu Petra Bakly k výtvarnému umění a o tom, jak se tato sféra může potkávat s jeho hudbou. Jako skladatele, jehož způsob přemýšlení jej inspiruje, uvedl Petr Bakla Rakušana Petera Ablingera, z jehož cyklu Voices and Piano jsme si zahráli dvě ukázky.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat